Lillesand

Lillesand kommune og Statens Vegvesen

Arbeid med sykkel i Lillesand kommune

Lillesand kommune skal i samarbeid med Aust-Agder fylkeskommune og Statens vegvesen utarbeide kommunedelplan for sykkel i Lillesand kommune. Kommunedelplanen vil være et sentralt dokument i arbeidet med å sikre areal til utvikling av sykkeltilbudet, samt øke fokuset på sykling.

Lillesand
Målet for planen er et attraktivt sykkeltilbud i og mellom sentrale deler av kommunen.

Tekst:
Siri Skagestein
Statens Vegvesen

Målet for planen er et attraktivt sykkeltilbud i og mellom sentrale deler av kommunen. Sykkelnettet utformes slik at det er trygt, effektivt og komfortabelt å sykle for alle typer syklister. Det er et mål om at flere begynner å sykle fordi dette lønner seg med henblikk på tid, trivsel og helse og økonomi.

Det vil bli sett på forbindelser til arbeidsplass- og boligkonsentrasjoner, idrettsanlegg, badeplasser og friluftsområder, samt kobling til nabokommunene. I Lillesand by og i tettstedet Høvåg vil sentrale målpunkt være en del av planen; skoler, idrettsanlegg, kulturanlegg, offentlige bygg/besøksmål og friluftsområder.

Bakgrunn for planarbeidet

I Nasjonal transportplan er tilrettelegging for gående og syklende høyt prioritert, da en ser at en kan oppnå både miljø-, helse- og økonomiske gevinster med å flytte flere reiser fra bil til sykkel.

Regjeringen har som mål å øke den nasjonale sykkelandelen fra dagens 4-5 % til 8 % innen 2029 og at 80 % av barn og unge skal gå eller sykle til/fra skolen. Videre er det mål om å doble sykkelandelen i byer og tettsteder. Nasjonal sykkelstrategi er forankret i St. meld. Nr. 33 (2016-2017) og strategien er en del av Nasjonal transportplan. Målet er at trafikkveksten i byer og tettsteder skal tas via sykkel /gange og kollektiv i stedet for bil.

I følge Regionplan Agder er sykkel- og fotgjengertrafikk en viktig del av en fremtidsrettet transportstrategi sett fra et klima-, reiselivs- og folkehelseperspektiv. Det skal tilrettelegges for et attraktivt tilbud av sykkelruter, turveger og for sykkel som transportmiddel. Dette vil legge grunnlag for redusert bilkjøring.

For å øke hverdagsaktiviteten ønsker Aust-Agder fylkeskommune at det tilrettelegges og stimuleres til at befolkningen kan være fysisk aktive i sine daglige gjøremål. Tiltak som bidrar til økt gåing og sykling til hverdagsaktiviteter som arbeid og skole, er gode eksempler på dette.

Mål for planarbeidet

  • Flere barn og unge begynner å sykle.
  • Flere bilister velger sykkel.
  • Et sammenhengende, trafikksikkert, attraktivt og effektivt sykkelnett i og mellom sentrale deler av kommunen.
  • Stedfeste hvor det er behov for å skille syklende og gående.
  • Planlegge løsninger som gir effektive og trafikksikre overganger mellom ulike vegsystem.

I forbindelse med kommunedelplanen skal virkninger for miljø og samfunn av foreslått arealbruk beskrives, jf. PBL § 4-2. Konsekvensutredningen skal utarbeides samtidig med kommunedelplanen og være et grunnlag for vurderinger og valg av løsninger for sykkelnettet. 

Det skal vedtas en kommunedelplan for sykkel i Lillesand kommune med juridisk bindende arealplankart og tilhørende bestemmelser, som sikrer areal til bygging av sykkelnettet. I tillegg skal det vedtas en handlingsdel med prioritering av tiltak.

Prosessen med å lage kommunedelplanen skal være inkluderende slik at beslutningsgrunnlaget er godt. Underveis i planprosessen tas det sikte på god informasjonsformidling og medvirkning fra innbyggere, offentlige instanser og relevante interesseorganisasjoner. 

Status i arbeidet pr. i dag er at Planprogrammet ligger ute til offentlig ettersyn fram til 1.11.18, lenke her.

Åpent møte

I forbindelse med høringen ble det 25.09 arrangert åpent møte på Lillesand Rådhus. Av erfaring er det vanskelig å trekke folk på kveldstid til møter om overordnede planer, så i tillegg til annonse i lokalavisen sendte vi ut spesiell invitasjon til skolenes FAU, trafikksikkerhetsutvalget, sykkelklubben og politikere. Møtet ble lagt opp med en presentasjon av hvordan planarbeidet er tenkt gjennomført før møtedeltakerne fikk komme med innspill og tegne inn forslag til traséer og tiltak på store kart. Det kom inn mange nyttige innspill og erfaringer om hvor det mangler sykkeltilbud, hvor det er trafikkfarlige punkt/strekninger, hvor det oppleves bra å sykle og ikke minst tanker om hvordan ting kan bli bedre.

Vi tar med oss innspillene inn i det videre planarbeidet og vil, når planforslaget begynner å ta form, arrangere et nytt møte.

Prosjektgruppa har i tillegg gjennomført sykkelbefaring for å erfare selv hvordan forholdene for syklister er i kommunen. På befaringen og arbeidet videre bruker vi arcgis-appen Collector. I denne appen hadde vi før befaring lagt inn baser som viser naturmangfold, kulturmiljø, truede arter, sykkelulykker, fartsgrenser, årsdøgntrafikk mm. Underveis på befaringen tok vi bilder av interessante punkt og registrerte inn forslag til tiltak, som la seg stedsriktig inn på kartet. Denne informasjonen kan inne på kontoret hentes rett opp i på PCen og bearbeides videre. Et veldig effektivt hjelpemiddel.

I løpet av høst 2018/vår 2019 skal vi ha ferdig et planforslag til høring, med god hjelp fra engasjerte og interesserte beboere i Lillesand.

Her kan du se hele presentasjonen fra det åpne møtet.