Fellesløsningen FIKS plattformen

Meldingsutveksling mellom kommune og stat

KS og Difi har lykkes med å få på plass meldingsutveksling for postforsendelser mellom kommune og stat. Fylkesmannen i Nordland og Bodø kommune er først ut.

Stat, kommune og ulike sektorer bør benytte fellesløsninger for å dekke like behov. Fellesløsninger skal benyttes til å lage effektive og brukervennlige digitale tjenester for hele offentlig sektor. 

Det sendes store mengder post mellom fylkesmenn og kommuner. Dokumenter til høring, klagesaker og andre viktige dokumenter som skal flyte mellom stat og kommune.

Mye post blir sendt med epost eller i vanlig papirformat, og både kommunale og statlige forvaltningsorgan har sine sak- og arkivsystemer hvor forsendelsene skal arkiveres. Dette tar tid når man får dokumentene inn via epost, på papir eller at posten kommer i organets Altinn meldingsboks. Nå er det kommet nye løsninger på dette.

http://www.offentligservice.no/naa-skjer-det-noe-med-effektiv-digitalisering-av-offentlig-sektor.6083890-409725.html