Difi Logo

Anskaffelser

Balanserte anskaffelser gjennom dialog – Totalentreprise - For byggherrer

Difi inviterer til nasjonal læringsarena for kjøp og salg av totalentrepriser. Vi følger fasene i anskaffelsesprosessen med fokus på konkurransestrategi, handlingsrom og nyttige verktøy.

Det legges vekt på hvordan dialog med leverandørene, i alle faser av anskaffelsen, kan være et viktig virkemiddel for å få de rette løsningene ut fra et godt definert behov.

Kurset består av en oppstartsamling for innkjøpere og tre samlinger à to dager hvor oppdragsgivere og leverandører møtes, samarbeider og har dialog. Vi gjennomgår teori og eksempler tilpasset de ulike anskaffelsesfasene.

Kursdatoer
7. november 2017 – Samling 1 – kun innkjøpere
8. november 2017 – Samling 1 – både leverandører og innkjøpere

16. januar 2018 – Samling 2 – både leverandører og innkjøpere
17. januar 2018 – Samling 2 – både leverandører og innkjøpere

4.april 2018 – Samling 3 – både leverandører og innkjøpere
5.april 2018 – Samling 3 – både leverandører og innkjøpere

Målgruppe
Kurset er for offentlige ansatte som bruker totalentrepriser ved anskaffelse av nybygg/rehabilitering. Dere kan bruke et tidligere prosjekt et pågående prosjekt eller et prosjekt som er planlagt gjennomført innen det neste året.

Mål for kurset
- Kunnskap om handlingsrommet for dialog både før, under og etter konkurranse
- Ferdigheter til å forankre, planlegge og gjennomføre gode konkurranser basert på dialog i egen virksomhet
- Trygghet i hvordan gjennomføre både intern og ekstern dialog i en anskaffelsesprosess

Faglig kursinnhold
Du lærer teknikker og får jevnlig veiledning til hvordan gjennomføre dialog med leverandører. Gjennom økt kompetanse og erfaring blir du deg tryggere når du skal gjennomføre innen denne type anskaffelser, men også anskaffelser i andre bransjer

1. Samling - Avklare behov og forberede anskaffelser

Teori/forelesning
- Kontraktstrategi
- LOA/FOA
- Strategisk fundamentering av anskaffelser hos ledelse
- Spesifikasjoner og evaluering
- Strategiske hensyn
- Digitalisering
- Teknikker for behovsbeskrivelse av fag / kategorikunnskap

Dialog med markedet
- Motta innspill fra bransjen på markedssituasjon, faglige trender og innovative muligheter
- Motta innspill på hva kontrakten og evalueringsmodellen bør inneholde

Gruppearbeid
- Evaluere hverandres konkurransegrunnlag, spesielt med fokus på kontraktsstrategi og kvalifikasjonskrav

2. Samling - Forberedelse til konkurransegjennomføring

Teori/forelesning
- Teknikker for leverandørdialog
- Verktøy for tildelingskriterier
- Evaluering og måling av effektkostnad
- Kontraktsvilkår i balanse med spesifikasjoner
- Samfunnsansvar og etikk
- Digitalisering
- Hvordan få til varig miljøendring

Dialog med markedet
- Sikre muligheter for effektiv behovsdekning og bred konkurranse i kommende konkurranser
- Dialog med leverandører - Inntil åtte en-til-en-møter à 20 minutter

Gruppearbeid
- Evaluere hverandres konkurransegrunnlag, særlig med fokus på kontraktsvilkår og tildelingskriterier.

3. Samling - Kontraktsoppfølging

Teori/forelesning
- Oppfølging av kontraktens målsetninger og strategiske krav
- Leverandørdialog og markedsdialog i kontraktsoppfølging
- Læring i organisasjonen
- Digital kontraktsoppfølging

Dialog med markedet
- Sikre god implementering og rollebeskrivelse
- Etablere gode samarbeidsrutiner
- Sikre prosedyrer for avvik, endringer, oppfølging og m.v.

Gruppearbeid
- Evaluere hverandres kontraktsoppfølgingssystem

Difi Logo

Ansvarlig: Tanja Huse-Fagerlie, 990 85 889
Påmelding: thf@difi.no