Oslo kommune
En digital tjeneste for å bestille forhåndskonferanser
– Vi lanserer en digital tjeneste for å bestille forhåndskonferanser i byggesaker, sier prosjektleder Kari Befring Bjørnstad. – Tjenesten kan brukes av både profesjonelle og private.
Totalt er det ca. 900 slike møter i året mellom søkere som har byggesaker og Plan- og bygningsetaten. Flertallet av de som bestiller forhåndskonferanse er profesjonelle brukere som arkitekter, utbyggere og eiendomsutviklere.
– Hensikten med en forhåndskonferanse er at søkerne skal få tidlige avklaringer på spørsmål de har til byggeprosjektet sitt. Da blir det enklere å planlegge videre, sier Bjørnstad. – Møtet er derfor et nyttig verktøy for både søkerne og oss.
Den digitale tjenesten erstatter et papirskjema. For å bruke tjenesten logger brukeren inn med MinID eller BankID, og deretter søker man opp den eiendommen man vil bygge på.
– Deretter får brukeren noen spørsmål slik at vi i Plan- og bygningsetaten kan forberede oss bedre på møtet, sier Bjørnstad. – Her kan søkeren velge mellom flere temaer for møtet, og det er også mulig å skrive inn egne spørsmål til oss, samt at man kan legge inn møtedeltagere og laste opp dokumenter.
Brukeren får en bekreftelse på bestillingen på e-post, og denne bekreftelsen blir også lagret på «Min side» på Oslo kommunes nettsider. Plan- og bygningsetaten tar deretter kontakt for å finne en møtedato.
– Vi håper at dette gjør forhåndskonferansene både enklere og mer effektive for brukerne og oss, sier Bjørnstad. – Det er mange byggesaker i løpet av ett år, og vi tror derfor at denne tjenesten får stor nytteverdi.