Skjermbilde 2018-01-05 kl

Syklistenes landsforbund

Full fart i sykkelsatsingen

Sykkelprosjektet i Oslo kommune oppsummerte 2017 med å skryte litt av egen innsats. — I fjor vokste sykkelveinettet i Oslo med nesten ni kilometer. Når 2017 går mot slutten er det forlenget med ti flere kilometer. Målet for 2018 er ytterligere 15.

 
Skjermbilde 2018-01-05 kl

Stort behov for flere sykkelforbindelser i sentrum

Til sammenligning bygget Oslo kommune i gjennomsnitt 1,5 km med sykkelfelt og sykkelveier per år i perioden 2005-2015. Det sittende byrådet har ambisjoner om å bygge totalt 60 kilometer i løpet av inneværende bystyreperiode, og minst fem nye sykkeltraseer innenfor Ring 3.

– Det er et stort behov for flere sykkelforbindelser i sentrum. Derfor har vi fokusert på nye sykkeltraseer i de sentrumsnære bydelene. Vi får til mer enn tidligere, fordi vi er villige til å prioritere mennesker som vil sykle framfor parkerte biler i noen gater. Det har gjort det mulig å få til mer og bedre sykkeltilrettelegging enn tidligere, og til en langt lavere pris, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg (MDG).

 

Fra grense til grense

Som et eksempel på hvordan det nye nettet av sykkelveier og sykkelfelt fungerer har Sykkelprosjektet trukket frem èn rute som et eksempel. Deres eksempelrute går fra Torshov/Sandaker nord i Oslo, og ned til Oslo sentrum, representert ved Youngstorget.

Legger vi til gang- og sykkelveier og sykkelfelt som er bygget tidligere, og anlegg som er bygget i regi av Statens vegvesen, er det mulig å sykle i tilnærmet sammenhengende sykkelanlegg fra Oslos grense mot Nittedal i nord-øst, gjennom sentrum, og videre ut til grensen mot Bærum i sør-vest. Det er noen huller her og der, men vi er nå mye nærmere det vi kan kalle sammenhengende sykkelanlegg gjennom hele Oslo.

Artikkelen er skrevet av Øyvind Aas hos SYKLISTENE - Syklistenes Landsforening og kan leses i sin helhet her.