DSC_0078

Bransjenytt

Galvanisering av eksisterende infrastruktur

Det er fullt mulig å reparere nedslitt eller skadet galvanisering.

Chongqing Broadcasting Co TV tower 1_edited

Galvanisere gjør du enkelt selv
Det er fullt mulig å reparere nedslitt eller skadet galvanisering. Flytende katodisk sink påføres som maling og gir tilsvarende beskyttelse som varmgalvanisering. I tillegg reparerer det skadet eller modifisert galvanisering (sveiset, kappet eller boret hull).


Reparasjonssystem for varmgalvanisering
Varmgalvanisering, eller «varmforsinking» som det mer korrekt heter, ble først utviklet på 1700-tallet. Selv i dag ca. 300 år senere er det kjent som den mest ekstreme beskyttelsen mot korrosjon. Det er ikke uvanlig å finne eksempler som har holdt i både 50 og 60 år eller enda lenger, uten vedlikehold! Men, uansett holdbarhet, galvanisering tar etter mange år slutt.
ZINGA ble utviklet på universitet i Ghent i Belgia for mer enn 40 år siden, nettopp med tanke på at galvaniserte strukturer ble skadet, eller at den av naturlige årsaker en gang i fremtiden måtte renoveres.

Ekstrem beskyttelse
Galvanisering brukes på stålstrukturer som krever god beskyttelse og minimalt vedlikehold på veldig lang sikt. I tillegg; strukturer som er utsatt for mekaniske og værmessige påkjenninger. Spesielt gjelder dette infrastruktur langs vei, bane, kraftlinjer og strukturer langs
kysten og offshore.
ZINGA har de samme egenskapene som varmforsinkning, dog med noen flere og helt unike fordeler. Den er 100 % kompatibel med varmforsinking. I tillegg er det 1- komponent flytende produkt, som påføres «rett fra spannet» som maling, og kan derfor enkelt brukes som et reparasjons- og regalvaniseringssystem.

Økende behov for vedlikehold
Behovet for vedlikehold vil øke i tiden fremover. Store mengder galvaniserte strukturer, eksempelvis høyspentmaster, telemaster, lyktestolper, autovern, kaianlegg, bruer, hvor ange av disse strukturene er i sluttfasen av sin holdbarhet og har i realiteten et akutt behov for rehabilitering. Regalvanisering er i dag enkelt og bør utføres innen nedbrytingen har kommet for langt. Det er ikke mulig å regalvasnisere disse strukturene i et nytt bad med sink i et galvaniseringsverksted. Men det er mulig å regalvanisere på stedet, med fullverdig katodisk sink «rett fra spannet»! Som oftest kan dette gjennomføres på en enkel, kosteffektiv måte, uten blåserensing. Gammel sink høytrykkrenses (UHT) og bygges deretter opp igjen til ønsket tykkelse. Metoden er unik, enkel, rask og kostnadseffektiv. Har nedbrytingen av sinken og eventuell korrosjonen kommet for langt, kan vapour-rens være påkrevet.

1-komponent, raskt system
ZINGA er en 1-komponent hurtigtørkene korrosjonsbeskyttelse. Det er aldri behov for mer enn 2 strøk. Ved normal temperatur og utlufting kan strøkene påføres med kun 1 time mellom strøkene. Entreprenører som utfører rehabilitering av stålbruer gjør ferdig 100 kvadratmeter samme dag. Da er det allerede klart for å rigge ned stillaset og gjenåpne kjørefelt og gangfelt!

Hva gjør sinkbeskyttelse så spesielt?
Ren sink på bart stål gir en kjemisk reaksjon som tilsvarer 1,04 Volt, og er likt for både ZINGA og varmforsinking. Dette er katodisk beskyttelse! Med denne spenningen til stede blir korrosjon teknisk og fysisk umulig. Dette selv om belegget skades inn til stålet. Korrosjon vil uansett ikke krype under belegget og forårsake avflassing og større korrosjonskader.

Vedlikeholdssystem 2 og 3
Beskyttelsen egner seg på nytt stål så vel som på strukturer som må rehabiliteres. Statens Vegvesen stiller strenge krav til kvalitet og funksjonalitet for systemer til bruk på sine strukturer. I deres Prosesskode er ZINGA det eneste systemet som oppnår kravet i Vedlikeholdssystem 2 og 3 («Sinkrik primer med minimum 95 % sink i det tørre laget»). I tillegg til å reparere galvaniserte strukturer bruker de også ZINGA til rehabilitering av stålbruer.

Kan overmales
Når sinken benyttes som primer oppnås galvanisk beskyttelse under malingen, med de samme fordeler og egenskaper som når den står alene, uten overmaling. I tillegg beskytter sinken malingen som en barriere, og sinken ofrer seg derfor ikke før malingen er skadet eller nedslitt. Det betyr i virkeligheten at med galvanisk grunning blir et Duplex-system ekstra holdbart.

Uten vedlikehold i 26 og 29 år
I Norge har vi referanser fra bruer, som etter 25 og 29 år ikke har hatt behov for vedlikehold i perioden: Kalvøybrua i Bærum, Seimsbrua i Hol og Høgabru i Aurdal. I tillegg ble ZINGA overmalt på Hell bru i Trøndelag for 19 år siden, og er fremdeles godt beskyttet.

Stål i betong et problem?
Innstøpte brurekkverk er ofte beskyttet med maling som ikke tåler påkjenningen i veldig lang tid. Dette er ofte et velkjent og uendelig stort problem, og som er forbundet med et alvorlig korrosivt problem. ZINGA viser seg etter tester å være svært anvendelig i forbindelse med reparasjoner. Prosessen er enklere, raskere, og i tillegg gir systemet bedre holdbarhet. Nylig ble det utført en test i Sverige og som er beskrevet lenger ned.
Betongen pigges opp rundt stålet (ca. 50 mm dypt) og blåserenses. Deretter påføres et 3-lags malingsystem som krever 24 timers tørketid mellom hvert strøk. I tillegg kreves lang tørketid før det kan støpes inntil malingen. Normalt tar et slikt prosjekt 5-6 dager.
Vår test med flytende sink ble utført for det svenske Trafikverket. Målet var å se om det er mulig å utføres prosessen på kortere tid og med mindre ressurser. Testen
ble utført mellom kl. 10:15 og 14:30 samme dag, i lett snøvær og temperatur fra -3,5 til + 4,5. Det viser at det er mulig å utføre arbeidet raskt, med store ressursbesparelser og med et galvanisk system som beviselig vil holde bedre enn maling. I tillegg kan arbeidet utføres nærmest året rundt, i kaldt og fuktig vær, ned til 15 C og i luftfuktighet opp til 95%. ZINGA er konstruert for også å kunne brukes på armering i betong.

Tilfredsstiller de strengeste krav
Beskyttelsen er representert i store deler av verden og benyttes daglig på kompliserte strukturer i ekstreme situasjoner med krav til spesiell beskyttelse og minimalt fremtidig vedlikehold. Mer enn 1000 høyspentmaster i Australia og New Zealand er i øyeblikket under rehabilitering. Bruer, tankanlegg, boreplattformer, bryggeanlegg og andre typer strukturer krever katodisk beskyttelse. Referanser og erfaringer over lang tid gir god bekreftelse på at systemet fungerer som forventet. ZINGA tilfredsstiller blant annet kravene til ISO 12944 og NORSOK-501, system 1 og 7.

«Kommunevegdagene» 29 – 31. mai
Systemet presenteres på «Kommunevegdagene» i Sarpsborg 29 - 31. Er det behov for mer informasjon før den tid så hører vi gjerne fra deg.
Kontaktinformasjon: ZINGA Norway AS post@zinga.no www.zinga.no Tlf 23891035/Mob 90182991