Sandnes kommune

Tidsskriftet Kommunalteknikk

I sentrum for framtiden

Sandnes kommune har en ambisiøs visjon. For å leve opp til forventingen om å være ”i sentrum for framtiden”, er det helt avgjørende at bedriftskulturen er i takt med visjonen og at det er stort fokus på å ta i bruk ny teknologi.

Sandnes kommune KristinBarvik
- Vi er en vekstkommune som med mange økonomiske utfordringer. Samarbeid med leverandører kan gi oss gode løsninger som vi ikke kunne finansiert på egen hånd, sier Barvik.

Tekst: Ole Jørgen Alstadsæter, Kommunikasjonsrådgiver, Sandnes kommune

- Vi har en kultur for å prøve ut nye løsninger. Det er ikke noe som er vedtatt, men en holdning som har eksistert og fått utvikle seg gjennom mange år, sier kommunaldirektør Kristin Barvik.

Sandnes kommune har gode erfaringer med å samarbeide med ulike leverandører. Det har ført til nye løsninger innenfor mange områder. Hun legger ikke skjul på at noe av drivkraften bak en offensiv holdning til leverandørene er anstrengt økonomi.

- Vi er en vekstkommune som med mange økonomiske utfordringer. Samarbeid med leverandører kan gi oss gode løsninger som vi ikke kunne finansiert på egen hånd, sier Barvik.

Kommunaldirektøren nevner innføring av Public 360 og utviklingen av ulike saksbehandlingsløsninger for byggesaksavdelingen som gode eksempler. Og Sandnes vil være den tredje kommunen i landet som tar i bruk den nyutviklede løsningen eByggesak, som er et saksbehandlersystem utviklet etter felles kravspesifikasjon fra KS

-En årsak tror jeg, er at vi har en strømlinjet og flat organisasjon som er blitt oppfordret til å ta i bruk ny teknologi, gjerne i form av piloter i tett samarbeid med leverandørene, sier Barvik.

Kommunen ser ofte behovet, og gjennom dialog og samarbeid med private firma utvikles nye gode løsninger.

Plansjef Bjørn Totland mener Sandnes sin holdning til å utvikle nye løsninger og vilje til å samarbeide med leverandørene, går langt tilbake i tid.

- Jeg husker mine første år på byplanavdelingen på 80-tallet. Holdningen til ledelsen var at istedenfor å ansette flere folk, skulle vi heller lete etter nye tekniske løsninger. Det var stor velvilje til å bevilge penger til utvikling, husker Totland.

Og denne holdningen om å tenke nytt er blitt videreført, riktignok ikke alltid uten kamp og diskusjon.

-Det er vi som kjenner problemstillingene og det er viktig å ha fokus på hva som skal forbedres. Det kan være nødvendig å presse leverandørene til å gjøre det som vi tror er nødvendig for å utvikle nye standarder, sier Totland.

Men han har også gode erfaringer med å bli invitert inn til et samarbeid med ulike leverandører, gjerne for å bli en pilot. Blant annet i prosjektet «Den digitale kommunen» som er et offentlig utviklingsprosjekt i regi av Norkart, hvor Sandnes er en av i alt seks pilotkommuner.

Sandnes kommune bygger nå nytt rådhus som skal være ferdig i slutten av 2018. Det gir kommunen en gylden anledning til å ta i bruk ny teknologi og forbedre dialogen med innbyggerne. - Når vi flytter til nytt bygg får vi en anledning til å tenke nytt på måten vi møter publikum på. I framtiden må vi i større grad sette publikum i stand til å gjøre mer selv, tror Barvik.

- En flytteprosess er i seg selv en god anledning til å vurdere hvor langt vi har kommet i digital modenhet. Ingen papirarkiv skal flyttes med oss inn i nytt rådhus. Vi er nå i sluttfasen med scanning og digitalisering av alle eiendomsarkiv. Gevinstene vil være store for intern saksbehandling, men forventes også å gi stor gevinst i forhold til gode kundeløsninger. 

Forbedring av publikumsdialogen er ifølge kommunaldirektøren en kontinuerlig prosess som også må fortsette etter at det nye rådhuset er tatt i bruk. -På dette feltet må vi aldri si oss ferdige. De teknologiske mulighetene utvikler seg stadig, og vi må henge med, sier Kristin Barvik.

Plan- og Geodataavdelingen har i samarbeid med Stavanger kommune og Norkart satt i gang et utviklingsprosjekt der en bruker GIS-verktøyet til å visualisere sentrumsprosjekter i 3D. I tillegg til at det legges ned en egeninnsats, har prosjektet fått støtte av KMD. Prosjektet har tre fokusområder:

•          Bedre visualisering av planer for færre misforståelser og bedre beslutninger

•          Involvere innbyggerne i planprosessen på en ny og innovativ måte

•          Sørge for kompetanseheving i bruk av 3D, dataflyt og nye arbeidsprosesser

Sandnes kommune har tatt i bruk og opparbeidet egen kompetanse for GIS-verktøy som gir kommunen gode muligheter for gjenbruk og nyttiggjøring av geografisk informasjon.

- Det ligger store verdier i geografisk informasjon, men det er ofte en stor utfordring å nyttiggjøre seg denne informasjonen på en enkel og effektiv måte.

Investeringene gir økt verdi på geografisk informasjon ved å sammenstille, analysere og presentere data til støtte i beslutninger i planprosesser og saksbehandling, sier Geodatasjef Åge Einar Djuve. Det er blant annet laget et nytt kulturminneregister i samarbeid med byantikvaren hvor det også er brukt en metodikk for å samle digital informasjon med bruk av nettbrett.