Figur 15 Hvor gode eller dårlige mener du de følgende nettstedene er? Skår på en skala fra 0 til 100.
Offentlige tjenester
Innbyggerundersøkelsen 2016-17: Innbyggerne har klare forventinger til offentlig sektor!
Det er ingen tvil om at Norge er et godt land å bo i, samtidig som innbyggerne har klare forventinger til at offentlig sektor skal effektiviseres. Resultatene fra undersøkelsen ble offentliggjort i dag.
Steffen Sutorius, direktør i Difi, presenterte de overordnede resultatene. Det var undersøkelser i 2010, 2013 og 2015, så det begynner å bli et rikt datagrunnlag.
- Det er ingen tvil om at Norge er et godt land å bo i. Den totale tilfredsheten er godt over 80 %, sa Sutorius. - Det overordnede inntrykket er også at offentlige tjenester har blitt litt bedre, samtidig som innbyggerne har klare forventinger til at offentlig sektor skal effektiviseres.
Innbyggerne blir mer og mer digitale: Andelen som bruker internett daglig øker, og er nå oppe i 88 %. Det samme gjelder andelen med stor erfaring med bruk av ulike nettløsninger (51 %).
Innbyggerne er delvis fornøyde med innloggingsløsninger og muligheter for å løse oppgaver digitalt (70 %). Inntrykk av statlige publikumstjenester på nett varierer mye fra NA.no som er nederst med 60 % til Altinn øverst med 75 %.
Kristian Kjøllesdal Eide, seniorrådgiver i Difi, gjennomgikk brukererfaringene fra undersøkelsen. Grensen er 71 % for å kunne si at brukerne er fornøyde med en tjeneste.
Brukertilfredsheten for helse- og omsorgstjenestene har gått noe oppover for de aller fleste tjenestene. Fastlegeordningen ligger på topp med 86 %.
Brukertilfredsheten med myndighetsorganene varierer mye, med plan- og bygningskontoret nederst med 55 % og Statens lånekasse for utdanning øverst med 77 %. NAV får en score på 60 %, en økning fra 56 % i 2015. Skatteetaten har økt fra 69 til 70 % i perioden.