Per Stranger Thorsen_300x200

NKF bygg og eiendom

Kommunene bygger Norge og byggherreforskriften er under revidering!

Norske kommuner er samlet sett kanskje landet største byggherre. Kommunene bygger alt fra små omsorgsboliger til store administrasjonsbygg, veier og ikke minst alt som skjer innen VVA.  Det er derfor viktig at store som små kommuner holder seg oppdatert med hensyn til endringene i forskriftsverket.

Per Stranger Thorsen_300x200
Per Stranger-Thorsen

Tekst: Seniorrådgiver, Per Stranger-Thorsen SHA Kompetanse

Fra 01.01.2019 skal endringene i byggherreforskriften gjøres gjeldene.  Forskriften har vært revidert tidligere, og 2010 var siste omfattende revidering. Nå kommer en ny revidering.                                                                         

Den reviderte forskriften er for tiden ute på høring og høringsfristen er satt til 19. oktober 2018. Planen er at den reviderte forskriften skal gjøres gjeldene fra 1. januar 2019.

Forskriftsendringen har som mål å klargjøre enkelte bestemmelser i forskriften som har vært uklare. Det var flere aktører i bransjen som hadde gitt tilbakemeldinger om uklarheter i forskriftens krav om risikovurderinger i et prosjektets planleggingsfase, og klarhet rundt koordinators plikter og ikke minst hvem som kan fylle rollen som koordinator.   

Noen av de viktigste endringsforslagene

Det er mange mindre justeringer i forslaget til kommende forskriftsendring. Noe har større innvirkning for byggherre enn andre.  De omfattende temaene som er under revidering er:

Under § 2 er det forslag om en bedre beskrivelse av grensesnittet mellom vedlikehold reparasjoner og arbeide generelt, som går inn under forskriftens bestemmelser.

I § 4 er det foreslått et nytt pkt. h) definisjonen av planlegning lagt inn i bestemmelsen og klarere definert. Hvor langt ned i planlegningshierarkiet forventer forskriften at byggherre skal planlegge!

I § 5 framkommer det en tydeliggjøring av byggherres plikt til å sørge for og legge til rette for nødvendig dialog og samhandling mellom prosjekterende, arbeidsgivere og enmannsbedrifter for å sikre at hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og arbeidsmiljø blir ivaretatt ved planlegging, prosjektering og utførelse av bygge- eller anleggsarbeider.

§ 6 Her er det en presisering av byggherres plikt til å dokumentere planer med eventuelle  risikoreduserende tiltak allerede i tilbudsgrunnlaget slik at de entreprenørene som skal gi pris er kjent med byggherres planer og krav til tiltak. På denne måten vil tilbyder kunne vurdere risikoforholdene og prissette nødvendige risikoreduserende tiltak, og byggherren vi få et bedre grunnlag for å kunne ta stilling til de innkommende forslagene.

I § 7 tilkommer det en ny bestemmelse om at byggherre skal fortløpende sørge for å informere alle involverte entreprenører om endringer i SHA-planen.

I § 8 er det tilføyd en ny bestemmelse under bokstav C pkt. 17. om at byggherre skal risikovurdering «arbeide som kan innebære fare for helseskadelig ergonomiske belastninger.» 

§ 11 foreslås fjernet – da kravet om systematisk HMS-arbeide allerede eksisterer i annet lovverk

§13 Byggherres valg eller utpeking av koordinator. Her foreslås det vesentlige endringer ved at «byggherre kan ikke velge en prosjekterende eller utførende virksomhet i prosjektet som koordinator.»

§ 14 Her er endringsforslagene først og fremst tydeliggjøring av tidligere tekst, med en bedre beskrivelse hvilke plikter byggherre har i tilknytting til begrepet koordinering.  Første ledd tydeliggjør og presiserer byggherres plikt til å tilrettelegge for dialog mellom aktørene i planfasen.

§ 15 Her foreslås det noen justeringer og tydeliggjøring av tidligere uklare punkter. Eksempler er presisering av daglig føringer med tanke på registreringer, samt kobling opp mot HMS kortene.

§ 16 Her kommer det vesentlige endringer med tanke på faglige kompetansekrav til byggherres representant (BHR). Videre er det forslag om at BHR skal være uavhengig og ikke kunne velges fra entreprenør eller annen virksomhet inne på prosjektet. Her er endringsforslaget relativt likt kravene til koordinator med tanke på rollekonflikt osv. Videre tilkommer et forslag om byggherres plikt til å følge opp BHR.

§ 17 Her er det noen materielle tilføyelser og krav til de prosjekterende om at de skal gjøre sine risikovurderinger opp imot grensesnittet for andre fag.  Videre presiseres det at den prosjekterende skal medvirke aktiv i dialogen og samhandlingen under § 5.

Ikrafttredelse

Det er meningen at den reviderte forskriften skal iverksettes fra 01.01.2019. Selv om det enda er noen uker til denne datoen, er det mye som skal klareres. Alle høringsinnspill som kommer inn etter den 19.oktober skal vurderes og departement er den som tar de endelige avgjørelsene, så mye kan enda skje. Det er derfor viktig å ikke ta informasjonen i denne artikkelen for gitt, men informasjonen er gjengitt her for å informere lesere som følger og arbeider med byggherreforskriften spesielt litt bakgrunnsinformasjon om hva som skjer. 

Bli med på kurs 16. oktober i Oslo

Byggherreforskriften.png