Byggherreforskriften Illustrasjon

Kommunen som byggherre

Miljømessige krav og kompetanse

Begrepet miljø og teknikk omfatter mer enn forurensningsproblematikken, vannkvalitet og støy. Miljøbegrepet omfatter også arbeidsmiljøet – både for de som er ansatt i kommunen og de som kommunen engasjerer inn for ulike oppdrag.

Byline PST.png

Kommunenes omfang av bygge- og anleggsvirksomheten

Samlet sett er kanskje alle kommu-nene Norges største byggherre, noe som innebærer et stort ansvar. Det å være den største byggherren i landet innebærer både krav til kompetanse og ikke mist seriøsitet. Mange av de største kommunene ligger langt framme når det gjelder kompetanse og seriøsitet. Tiltak som Oslomodel-len og Telemark/Skiensmodellen er tiltak som viser at kommunene som byggherre har tatt inn over seg seriø-sitetsbegrepet for å ta kontroll over useriøse entreprenører, svart arbeide, arbeidsmiljøkriminalitet og sikkerhet, – helse og arbeidsmiljø (SHA).

Hvilket ansvar har kommunene som byggherre?

Det å inneha rollen og ansvaret som byggherre er et komplekst og stort ansvar. At store og seriøse byggherrer som for eksempel Stortingets administrasjon kan snuble i eget regelverk, så vi under avsløringen av overskridelsene ved bygging av garasjeanleg-get høsten 2017. Det å inneha oppgaven som byggherre omfatter alt fra det politiske, det juridiske, det økonomiske og det tekniske ansvaret. Og ikke minst det store og omfattende ansvaret kommunene har i henhold til byggherreforskriftens bestemmelser om SHA. 

Hvilket SHA-ansvar har kommunene?

Kommunen som byggherre kan aldri fraskrive seg ansvaret for SHA for de som bygger, vedlikeholder eller rehabiliterer kommunenes bygg eller VVA anlegg. Det har lenge eksistert en oppfatning om at hvis byggherre inngår en totalentreprise på et oppdrag, så fritas byggherre for ansvaret, og ansvaret for SHA legges over på hovedentreprenøren. 

Denne oppfatningen er feil. Byggherre kan kun delegere myndighet eller fullmakt – aldri ansvar. Dette innebærer at kommunen plikter allerede i plan og prosjekteringsfasen å engasjere seg i SHA-arbeidet for det prosjektet som skal iverksettes.

Hva er det viktigste kommunenes ledelse bør sett søkelys på når det gjelder Arbeidsmiljøet- SHA?

I arbeide med å revidere enkelte kommuners etterlevelse av byggherrefor-skriften ble det avdekket at mange kommuner ikke hadde system eller rutiner for hvordan de som byggherre skulle etterleve forskriften. Det manglet rett og slett kompetanse og system for hvordan kommunen som byggherre skulle etterleve byggherreforskriften. 

I tilfeller der byggherre mangler denne kompetansen må kommunen som byggherre tilegne seg tilstrekkelig kompetanse. For at kommunen som byggherre skal kunne etterleve byggherreforskriftens intensjon, må kommunen ha etablere system for etterlevelse av forskriften og etablere rutiner for hvordan man vil organisere dette arbeidet. 

For kommuner som har etablert systemer og selv mener de har tilstrekkelig kompetanse, kan det være en løsning at to kommuner reviderer hverandre gjennom et faglig samarbeide eller lignende, for å få verifisert at komtansen er tilstrekkelig. Målet med en slik fagrevisjon er at kommunens ledelse forsikrer seg og får en bekreftelse på at pålagt forskriftsverk etterleves, og at avvik eller brudd på lov og forskrift unngås eller reduseres til et minimum.

Konklusjon

Det er straffbart å bryte byggherre-forskriften. Det finnes eksempler på at det er tatt ut tiltale mot offentlige byggherrer for brudd på byggherreforskriften ved alvorlige arbeidsulykker eller nestenulykker. Med tanke på å forebygge ulykker og materielle tap er det viktig at kommunen som byggherre er seg ansvaret bevisst. Den sikreste måten å forvisse seg om at man som leder og byggherre etterlever pålagt lov og forskriftsverk, er å systematisk gjennomføre kvalitetsre-visjoner for å vite hvor man befinner seg. Med denne kunnskapen kan man så velge hvilken vei man skal gå for å utvikle organisasjonens kompetanse og kvalitet. 

Kurs i Byggherreforskriften 25. april

Byggherreforskriften.png