SmartStrategi Sola kommune

Tidsskriftet Kommunalteknikk

Smartstrategi som en del av kommuneplanen

I forbindelse med kommuneplanarbeidet inngår SmartSola-strategien som del av Sola kommunes utredningsbehov. Arbeidet er nytt kommunen og det er opprettet en intern tverrfaglig gruppe som har bidratt med utarbeidelsen av strategien.

Tekst: Ståle Undheim, leder smartby-kontoret, Sola kommune

SmartStrategi Sola kommune
Bilde fra workshop. Foto: Ståle Undheim

Medvikning, forankring

I oppstarten er det lagt ned mye arbeid i forankring og medvirkning. I arbeidet med SmartSola har kommunen vært opptatt av å åpne medvirkningskanaler og å bygge nettverk. Prosjektet har så langt etablert kontakt med en rekke eksterne enheter som Smarte Byer Norge. Det er etablert kontakt med flere kommuner som jobber med å implementere smarte løsninger. Trondheim, Bergen, Bodø, Stavanger, Gjesdal og Time kommune jobber alle strategisk med å finne nye smarte løsninger. I tillegg er kontakten med næringslivet viktig. Nordic Edge, LYSE, IVAR, Greater Stavanger, Westport, Avinor, Sola bredbånd og Forus Næringspark er noen av dem.

Internt er det gjennomført samtaler og kontaktmøter bredt i organisasjonen, og da særlig med tanke på god forankring og medvirkning og forberedelse inn mot kommuneplanarbeidet.

Workshop

For å identifisere utfordringer kommunen har og hvor smarte løsninger kan gi nye svar ble det arrangert ideverkstad den 21 juni med en bredt sammensatt gruppe fra næringslivet i Sola kommune. Med 45 deltakere fra administrasjonen, privat næringsliv, startup-miljøer, arbeidssøkende og unge som ønsker å være med på å forme Solas fremtid deltok. I forkant fikk deltakerne utsendt en oppgave bestående av tre spørsmål knyttet til temaet smarte byer og kommuner. Svarene ble brukt som grunnlag til de 7 gruppene under workshopen. Selve workshopen ble fasilitert av Nordic Edge.

Resultatet

1. Mobilitet/kollektivløsninger, levekårsutfordringer/eldre omsorg og kunnskap/utdanning der ny teknologi, samarbeid og innbyggerinvolvering kan bidra til nye og innovative løsninger.

2. Næringsutvikling, hvor Sola bør jobbe for å involvere det lokale/regionale næringslivet i sine smart-prosjekter. Smart-satsingen må handle om noe mer enn å kjøpe ferdige løsninger utenfra.

3. Smart som arbeidsform. Finne måter å jobbe sammen – på tvers av de tradisjonelle formatene og skillelinjene, med henblikk på å utvikle løsninger som forenkler hverdagen for både innbyggere og næringsliv.

SmartSola-strategien

Hele saken kan leses i neste nummer av Kommunalteknikk som kommer i posten 20. november.
Dersom du ønsker bladet tilsendt, så send gjerne en e-post til sindre.haarr@kommunalteknikk.no