Sykkelglede

Kommunalteknikk

Sykkelglede i Asker

Aktive barn blir aktive voksne og dagens unge er morgendagens trafikanter. Det er gode grunner for å tilby barn sykkelbaner og løyper hvor de opplever moro og mestring på sykkel.

Trafikkopplæringsbanen er formet i samarbeid med Trygg trafikk. (Foto: Asker kommune)
Trafikkopplæringsbanen er formet i samarbeid med Trygg trafikk. (Foto: Asker kommune)

Tekst: Mari Gabrielsen, Asker kommune

I løpet av de tre siste årene har Asker kommune i samarbeid med andre aktører, etablert tre «sykkellek-anlegg». En stor sykkelpark, et mobilt anlegg og en liten sykkelbane i en barnehage. Som forholdsvis ny sykkelby var kommunen interessert i oppmerksomhet rundt det å sykle. I tillegg var en trafikkopplæringsbane ønsket som arena for trygg og morsom sykkelopplæring. 

Ildsjeler og gode partnerskap

FutureBuilt gjennomførte i 2014 idékonkurransen «Get a bike. Break free», om hvordan øke sykkelandelen betraktelig blant alle våre reisemåter. Blant de premierte var arkitekt Jens Jensen og sønnen Nilas, med sine ideer om sykkellek-baner. Asker kommune fikk Jensen med på laget, samt en engasjert nærmiljøsentral i Heggedal, gode bidragsytere i Akershus fylkeskommune og Sparebankstiftelsen, og samarbeidet om opptil flere sykkelanlegg var godt i gang.

Sykkelglede dugnad
Dugnadsgjeng fra Asker Cycleklubb – aktive fra start og videre i årene som kommer. (Foto: Asker Cycleklubb)

Uorganisert og organisert aktivitet i Trans´matorn sykkelpark

I Heggedal i Asker kommune ligger en 17 mål stor aktivitetspark, hvor sykkelen har en hovedrolle. Formålet med Trans´matorn sykkelpark er å gi barn og unge en arena til både lek og læring innenfor trygge rammer. Knall og fall må det bli, men ikke med biltrafikk nært innpå. I parkens ene halvdel ligger fokus på trafikkopplæring og lek med sparksykkel og løpesykler. Det er sitteplattinger til foreldre og til andre formål som konserter eller tribune. I parkens andre halvdel er det klart for fart og spenning, med terrengløyper, sykkelvegg og pumptrack. Asker Cycleklubb har vært delaktige fra starten og utvikler parken videre når kommunen trapper noe ned på byggeaktiviteten. 

Forbilder og aktive videreutviklere

Den beste effekten får man når barn kan se på større barn eller ungdom med beundrende øyne, og tenke at «dette vil jeg også klare». Samspillet mellom de ulike delene av parken har vært viktig fra dag en i planleggingen. Nederst i parken finnes de enkleste elementene og lenger opp går man når humper og hopp kaller. Tilslutt er stiene ut i skogen en mulighet for den som har fått interessen for terrengsykling. Med mulighet for nye utfordringer blir ikke parken så lett kjedelig, og sykkelen blir med videre i oppveksten. En som kan sitt fag i sykkelanlegg, Snorre Pedersen, har nylig formet Trans´matorns nye pumptrack og Asker Cycleklubb vil i løpet av sommeren lage mer terrengpark. 

Sentralt på Asker torg

I to somre stod en mobil sykkelpark på Asker torg, til glede for barn og voksne som ville svinge seg litt på sykkelen. Her syklet man runder og over humper og måtte lære å forholde seg til andre syklister som kunne komme både på kryss og tvers. Asker kommune fikk bygget denne på tegninger fra Jens Jensen. På sikt vil en ny versjon utvikles og settes frem igjen, mens kommunens «førstefødte» flyttbare sykkelanlegg har endt sin ferd med permanent plass ved en skole.   

Sykkelglade barnehagebarn

I kjølvannet av sykkelanleggene som var bygget og løftet frem i lokalpressen, tok en barnehage kontakt med Asker kommune. Barnehagen ønsket å videreføre en god sykkeltradisjon i barnehagen, men nå utenfor gjerdene til lekeområdet for å unngå kollisjoner med de minste barna. En liten sykkelbane ble bygget på dugnad med hjelp fra Asker kommune. Totalpris ble ca. 15000 kr. Sykkelbanen er tilgjengelig for alle barn som måtte ønske å bruke den. 

Sykkelby

  • Del av sykkelstrategien i Nasjonal transportplan og et samarbeid i mellom stat, fylke og kommune.
  • Asker kommune ble sykkelby i 2010 og skal tilrettelegge for flere syklende.

 

Trans´matorn sykkelpark

  • I Heggedal sentrum, nær togstasjon.
  • Også vinteraktiviteter, snowboard, aking m.m.
  • Trafikkbane kan lånes av skoler for sykkelopplæring.
  • Parken er åpen for alle og gratis.


Artikkelen ble først publisert i Kommunateknikk nr. 3.