DSCF3313

Sykkelrøret

I Bodø kan man kanskje om noen få år sykle ”tørrskodd” mellom hjem og arbeid. Det utredes nemlig nå en spennende ide om å teste ut et ”sykkelrør”, som vil skjerme syklisten fra vær og vind.

Av Jørn Roar Moe, byplansjef, Bodø kommune

 

Bodø er både med rette og urette kalt ”Byen i vinden”. Byen har i hvert fall, som en rekke norske kystbyer, mye nedbør og tidvis et heller røft klima. Klimaet er en utfordring i forhold til sykkelbruken. Undersøkelser viser da også en betydelig forskjell i sykkelbruken mellom finværsdager og dager med dårligere vær.

 

I forbindelse med utarbeidelsen av en strategisk plan for sykkel kom forslaget om et skjermet og gang og sykkelsystem, et såkalt ”sykkelrør”, opp for å svare på de klimatiske utfordringene som Bodø og mange andre kystbyer har i arbeidet med å øke sykkelandelen. ”Sykkelrører” er tenkt å være gjennomsiktig, opplyst og med hyppige brudd for inn/ utkjøring og ventilasjon. En markedsundersøkelse gjennomført høsten 2007 viser også at 41 % vil sykle litt eller mye mer hvis det kom opp en eller annen form for værskydd. Målet er å doble andelen som sykler på den gjeldende strekningen, og hvis målet nås vil både forurensingen gå ned og trafikkavviklingen for biler bedres.

 

Statens vegvesen, Bodø kommune og Samferdselsdepartementet har derfor til sammen bevilget kr 550.000 til utarbeidelsen av et forprosjekt som skal være ferdig til sommeren. Ambisjonen er å etablere en lengre strekning for teknisk og markedsmessig utprøving innen få år. Da vil Bodø ha fått enda et karakteristisk og spennende element i bybildet, nemlig et flott og fremtidsrettet transparent sykkelrør langs Rønvikjordene inn til sentrum.

 Kt 4-08