Smart gjesdal

Tidsskriftet Kommunalteknikk

Veien til Smart Gjesdal

I europeisk målestokk er Gjesdal en liten kommune. Så hvordan kan det ha seg at en så liten kommune flørter med smarby-konsepter?

Skrevet av:  Eva-Maria Gärtner, Prosjektleder Smart Gjesdal, Gjesdal kommune

Gjesdal er en mellomstor kommune i norsk sammenheng. Tilnærmet 12.000 innbyggere bor i vår langstrakte, omtrent 640 km2 store kommune. I europeisk målestokk er vi veldig små, og det er mange mennesker i vår kommune som synes at vi er stormannsgale, fordi vi flørter med smartby-konsepter. Hva skal vi med det?

Burde vi ikke bare gjøre vår jobb og tilby så gode barnehage-, skole, sosiale og omsorgstjenester som mulig? Og tilby nok areal til nye boliger, næringer og god infrastruktur? Selvfølgelig!

Vi er også klar over at vi ikke bare kan fortsette slik vi har gjort. Vi er en bitteliten del av en stor verden og det betyr at vi må håndtere akkurat de samme utfordringene som alle andre:
Klima- og demografiutfordringer, økende materielle ulikheter, psykiske og fysiske folkehelseutfordringer, utfordringer med sosial og kulturell integrasjon og behov for mer demokratisk deltakelse. I vårt arbeid med å utvikle nye Ålgård begynte vi allerede i 2009 med å involvere innbyggerne, næringslivet og organisasjoner i planleggingen. Dette var lenge før vi oppdaget smartby-konseptet. Samtidig har både disse prosessene og muligheten til å ta fremtidsrettede valg i forbindelse med sentrumsutbyggingen vært med på å forme smart-konseptet som vi i dag bruker for vårt utviklingsarbeid.

Smart gjesdal
Klima- og demografiutfordringer, økende materielle ulikheter, psykiske og fysiske folkehelseutfordringer, utfordringer med sosial og kulturell integrasjon og behov for mer demokratisk deltakelse.

Vet vi nå hva som er nødvendig for å lykkes i dette arbeidet?

Selvfølgelig ikke! Det er ikke «one size fits it all». Medvirkning må tilpasses både til målgruppe, problemstilling og samarbeidsrelasjon. Vår erfaring er at jo flere samarbeidsprosjekter som ble gjennomført desto enklere blir nye. Videre har vi erfart at det ikke nytter med bred og anonym invitasjon. Vi må heller gå direkte til målgruppene og «håndplukke» de vi tror har viktig informasjon om problemstillingen. Medvirkningen kan få mange utforminger. I noen situasjoner kan det være interessant og nyttig med verksteder, i andre er det mer hensiktsmessig med digitale løsninger.

Et av våre viktigste prosjekter handler om å tilrettelegge for en «borgerbuss»: Vi er en kommune i utkanten av et såkalt «storbyområde». Vårt kollektivtilbud er ikke og vil mest sannsynlig aldri være konkurransedyktig til bil. Det betyr at vi må finne på andre, mer kreative løsninger for å redusere den individuelle bilbruken. Vi prøver med hjelp fra en sosial gründerbedrift å tilby løsninger for noen utvalgte målgrupper. Er du barn eller ungdom og skal du til trening på idrettsanlegget? Er du eldre og skal til en aktivitet på Ålgård bo- og aktivitetssenter? Eller er du skoleungdom og skal til en aktivitet på Stasjonen, Gjesdal kommunes ungdomshus? Da er du i målgruppen for borgerbusstilbudet. Kommunen ønsker å rekruttere frivillige sjåfører, det regionale transportselskapet stiller med kjøretøy og Mobilyze organiserer transporten.

  • Vi arbeider med en digital innbyggerportal, som samler relevant informasjon, f. eks. turmål, grillplasser, fiskeplasser, handlesteder osv. Det arbeidet inkluderer sensordata, f. eks. om luftkvalitet. Løsningen skal også gi mulighet til innbyggere å skreddersy sitt «informasjonsvindu». Prosjektet pågår.
  • Gjesdal inngår i et internasjonalt samarbeid om åpne data: http://www.oascities.org/
  • Gjesdal er partner i et H2020-prosjekt FABULOS (pre-procurementaction) om førerløse busser.
  • Kommunen har fått midler fra NFF til å utrede en søknad relatert til «co-creation», prosesser og arbeidsmetoder for medvirkning med innbyggerne.
  • Gjesdal kommune hær vært med på digitalisering av undervisningen med å bruke Google Apps for undervisning og Chromebook til alle elever for 2. til 10. klasse.
  • Gjesdal deltar i flere regionale prosjekter rettet mot velferdsteknologi.
  • En av de mest sentrale prosjekter er en felles energiløsning i Ålgård sentrum. Målet er å lage en løsning som bruker grunnvann og elvevann og den oppgraderte lokale kraftstasjonen for å produsere det som trengs av oppvarming og kjøling i sentrum.

Er dette nå gammelt nytt?

Ja og nei, tenker vi: Det handler om å tenke nytt rundt bruk av eksisterende arealer, bygninger og serviceløsninger og hvem som bestemmer. Det handler også om å tenke nytt rundt hvem som skaper byen og kommunen, og hvordan vi samarbeider og inkluderer ulike grupper av samfunnet. Sist men ikke minst handler det om hvordan man kan dele på de ressursene vi har på en bedre og mer bærekraftig måte, og utforske samspillet mellom de fysiske omgivelsene og den digitale utviklingen. Helt konkret: Hvilke aktiviteter tror vi det er verdt å satse på? Vi tror på deling, samarbeid, kobling, testing og læring med så mange aktører som overhodet mulig!

Les hele siste nummer av Kommunalteknikk