Norsk Kommunalteknisk Forening

– Advarer mot hurtighøring av tungtransport - kan kvele kommuneøkonomi

Statens vegvesen har nå høring om forslag til endring av «forskrift om veglister». Endringen innebærer blant annet at strekningene som i dag tillates for tømmervogntog med lengde 24,00 m, vil tillates for modulvogntog uten at vegene vurderes i henhold vegers egnethet for modulvogntog. – Dette er en sak der Statens Vegvesen sender en ny høring etter at den første ga sprikende tilbakemelding. Den nye høringen som har helt nye forslag, har samtidig en høringsfrist som selv Statens Vegvesen erkjenner er i korteste laget. Det første de bør gjøre er derfor å utvide høringsfristen, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Norsk Kommunalteknisk Forening - NKF. 

Den første høringen om endringer «Forskrift om bruk av kjøretøy 5-5» som ble sendt ut i mars ga så sprikende tilbakemeldinger, at Statens Vegvesen nå har sendt ut et forslag til en helt ny løsning. Høringsfristen er imidlertid kun tre uker.

Les hele saken her

– Statens Vegvesen sendte i mars ut høring på forslag til endring av forskrift om bruk av kjøretøy 5-5. Forenklet handler dette om å åpne opp for at modulvogntog type 1 og 2 skal kunne trafikkere alle veger som tillates for tømmervogntog med lengde inntil 24,00 meter. Konkret betyr dette å tillate flere tunge vogntog på veier som ikke nødvendigvis er bygget for slike størrelse og tyngder, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i NKF: – Tilbakemeldingene på høringen i mars var så sprikende at Statens Vegvesen nå i høst har sendt ut et helt nytt forslag. Det er bra. Problemet er imidlertid at denne høringsfristen er kun 3 uker. Det er uforsvarlig kort tid på en sak det er svært delte meninger om. Høringsfristen bør derfor utsettes. 

– Økt lengde på kjøretøyene gir økt slitasje på vegene. Dersom ikke veiene tåler denne belastningen kan det bli kostbart for kommunene som må oppgradere veiene for å ivareta trafikksikkerheten. Dette kan ha såpass alvorlige konsekvenser at Statens Vegvesen bør være varsomme med å råkjøre i innspurten på høringsarbeidet, sier NKF-direktøren.