Rune Aale-Hansen, adm.dir. i NKF. Foto: Alex Asensi

Rune Aale-Hansen, adm.dir. i NKF. Foto: Alex Asensi

Norsk Kommunalteknisk Forening

NKF krever skjerpet innsats fra IT-leverandøren til kommunene

Tross stor innsats og store investeringsbeløp over flere år, er det fortsatt langt igjen før kommune-Norge har fått digitalisert hele byggesaksbehandlingen. – Det største problemet er at leverandørene av IT-systemene ikke klarer å levere funksjonelle løsninger. Riktignok er byggesaksbehandling komplekst, men det er likevel oppsiktsvekkende at de store IT-leverenadørene ikke klare å utvikle en god løsning, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i NKF.

Myndighetene har ambisjoner om å digitalisere stadig flere oppgaver i kommune-Norge; både for å effektivisere ressursbruk og for å forenkle kommunale tjenester og gjøre dem raskere tilgjengelig for innbyggerne. Byggesaksbehandling er et slikt område som man i flere år har jobbet med å digitalisere. 

– Ambisjonene for digitalisering av kommunale oppgaver er høy. Man må imidlertid forstå at med det mangfoldet av kommuner fra Utsira med 200 innbyggere til Oslo med 700 000 innbyggere, kan man ikke forvente at kommunene selv skal sitte med utviklingskompetanse av IT-løsninger. Derimot må vi forvente at store og ressurssterke IT-selskaper er kompetente leverandører av funksjonelle systemer, sier Aale-Hansen: – Samlet sett er kommune-Norge en stor innkjøper og burde være en attraktiv kunde som man skulle tro var av interesse for IT-leverandørene. 

Har brukt millioner over flere år, men er fortsatt ikke kommet i mål

– En lang rekke kommuner har til sammen brukt mange millioner kroner over flere år, på å være pilotkommune for å utvikle nye digitale systemer for byggesaksbehandling. Likevel opplever mange kommuner mangler i selve løsningene som er levert eller at løsningene ikke klarer å snakke med andre systemer som byggesaksbehandlingen er en del av. Dette gjør at mange andre kommuner avstår fra å digitalisere i påvente av at alle barnesykdommene skal bli friskmeldt, sier NKF-direktøren: – I dag har ca. halvparten av landets kommuner helt eller delvis innført digital byggesaksbehandling. Dessverre rapportere kun et fåtall tilbake at dette fungerer fullt ut. Vårt inntrykk er at både DiBK og KS står på for å få IT-leverandørene til å skjerpe innsatsen sin. 

– Selv om dette både høres og er teknisk, er effektiv byggesaksbehandling viktig for oss alle. Vi trenger stadig nye boliger, næringseiendommer, formålsbygg og kontorlokaler. Vi har heldigvis fått på plass digitale løsninger for byggesøknader som gjør det enklere å levere komplette søknader. Nå gjenstår å få digitalisert selve saksbehandlingen for å bidra til at den blir raskere. Hensikten er å spare tid og dermed penger. Det er alle tjent med, også IT-leverandørene når de skal flytte inn i nye eller rehabilitere gamle bygg, avslutter Aale-Hansen.