DiBK

På tide å oppdatere kommunens informasjon om byggesøknader

ByggSøk stengte for nye byggesøknader 1. oktober i år. Alle profesjonelle aktører i byggenæringen kan ta i bruk nye, digitale søknadsløsninger for byggesak. Private søkere kan også sende noen søknadstyper digitalt og flere kommer etter hvert. Kommunen må derfor oppdatere publikumsinformasjonen om hvordan søkere skal sende sine byggesøknader til kommunen.

Hva betyr denne endringen for kommunen?

  • Informasjonen om ByggSøk på kommunens nettside og i annen informasjon til publikum må oppdateres.
  • I stedet for å henvise søkere til ByggSøk, skal brukerne sendes til dibk.no/tjenestene. Her velger søkeren løsningen som passer best til sine behov.
  • De nye søknadsløsningene benytter tjenesteplattformen Fellestjenester BYGG på Altinn. Det innebærer at kommunene vil motta informasjon på samme format og utseende uavhengig av hvilken søknadsløsning som er benyttet.  
  • Søknadene sendes via Altinn, og kan hentes av kommunene i SvarInn.
  • Ingen kommuner kan reservere seg fra å motta søknader fra Fellestjenester BYGG
  • Til informasjon så vil kommunen motta søknader fra ByggSøk fram til 31.12.21 for ferdigstillelse av pågående saker

Ta kontakt med direktoratet dersom det er noe du lurer på noe: ftb@dibk.no

Hele brevet som gikk ut fra DiBK finner du her.