Oslo kommune har lansert et nytt digitalt verktøy
Feil i 9 av 10 byggesøknader
Nærmere 90 prosent av søknadene for enebolig i Oslo mangler dokumenter eller inneholder feil informasjon. «Søknad om rammetillatelse for Enebolig» er en av løsningene i et pilotprosjekt som skal gjøre søknadsprosessen lettere for fagfolk, og som i tillegg kommer til å gi tidsbesparelser for huseier. Prosjektet er et ledd i Oslo kommunes satsing på elektroniske tjenester.
Komplett søknad
– Med dette digitale verktøyet vil det bli enklere å få søknaden komplett med en gang, og både søkerne og etaten vil få nødvendig dokumentasjon fra starten av søknadsprosessen, sier assisterende direktør i Plan- og bygningsetaten, Marit Eeg.
Kan redusere behandlingstiden
I henhold til lovbestemmelsene har etaten i dag maksimalt 12 ukers behandlingstid av rammesøknad for enebolig.
– Vi bruker imidlertid i gjennomsnitt mellom åtte og ni uker på behandlingen av slike søknader, og med det nye digitale verktøyet vil denne tiden kunne reduseres noe, sier Eeg.
– Skal utvikles videre
Prosjektleder for digital tjenesteutvikling i Plan- og bygningsetaten, Kari Befring Bjørnstad, sier at dagens lansering er første steg på veien til en fullstendig digital byggesøknadsprosess.
– Tjenesten er foreløpig bare for enebolig, men den skal utvikles videre til å omfatte flere typer bygg, samt flere trinn i byggeprosessen, sier Befring Bjørnstad.
Imponert byråd
Med på lanseringen av det digitale verktøyet var blant andre byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen. Hun er glad for at Oslo kommunes elektroniske tjenester har kommet et steg videre.
– Denne tjenesten er brukervennlig, og den forenkler byggesøknadsprosessen for alle parter. For byrådet som helhet er digitaliseringen av tjenester i Oslo kommune et viktig satsingsområde, sier Marcussen