Nannestad Varmesentral vinterbilde

Fjernvarme i Nannestad kommune

Nannestad Varmesentral vinterbilde

Nannestad kommune var initiativtaker til etableringen av et fjernvarmenett, men ønsket ikke selv å stå for utbyggingen og å bruke kommunale investeringsmidler på en slik etablering.

Prosjektet ble satt ut på anbud, og Bio Varme fikk tilslaget. Nannestad kommune var først ute med denne måten å få etablert et fjernvarmeanlegg på.

Av Per Even Eggum, driftsleder, Nannestad kommune og Bente Rudberg, prosjektutvikler, Bio Varme AS


Historien begynner med…

Daværende skog- og miljøsjef i Nannestad kommune tok videreutdanning, og studiet resulterte i en prosjektskisse og klargjorde en del rammebetingelser for etablering av varmenett. Det ble forutsatt at en varmesentral kunne baseres på biobrensel, med olje og el som støtteenergi.

Med bakgrunn i utredningen ble det fremmet en sak til politisk behandling januar 2000. Kommunestyret vedtok å gå inn for etablering av fjernvarmenett. Administrasjonen ble gitt fullmakt til å videreføre igangsatt arbeid med detaljplanlegging, nødvendige søknader, tillatelser, løpende kontakt med aktuelle utbyggere og kontakt med potensielle energiselskaper mht investering og drift.

For kommunen er det viktig at det satses på redusert energibruk og økning i andelen energi fra fornybare energikilder for å bidra til reduksjon av utslipp av klimagasser.

Krav til potensielle utbyggere

Nannestad kommune hadde kontakt med potensielle utbyggere. I april 2000 vedtok kommunestyret rammebetingelser og kriterier for utvelgelse av samarbeidspartner i en lukket tilbudsinnbydelse. Blant annet skulle fjernvarmeleverandøren;
•    overta videre planlegging i prosjektet og kostnader bundet til dette,
•    bygge og drive varmeanlegget og ledningsnettet i Nannestad sentrum slik at
alle kommunens bygg ble påkoblet
•    overta og gjennomføre de forpliktelser som medfølger en fjernvarmekonsesjon og tilskudd fra Enova.
•    sikre rimelig energitilgang til alle aktuelle kunder i Nannestad sentrum.
•    sikkerhet for varmeleveranse både når det gjaldt stabilitet og beredskap
•    miljøvennlighet og mulig utnyttelse av lokalt råstoff skulle prioriteres

Kommunestyret vedtok samtidig en sentral beliggenhet av biobrenselsanlegget. Bio Varme AS fikk oppdraget.


Tilknytningsplikt

Etter en offentlig høring, vedtok kommunestyret i mai 2002 vedtekt til Plan- og ygningsloven §66 a  om tilknytningsplikt til fjernvarme innenfor konsesjonsområdet, med tilhørende retningslinjer. Bl.a. står det i retningslinjene at alle nybygg med bruksareal på totalt mer enn 300 m2 skal vurderes av fjernvarmekonsesjonær.

IMG_0435

Lokal brenselleverandør

Det var et sterkt ønske fra Nannestad kommune at man søkte å bruke lokal brensel, for eksempel skogsflis fra nærliggende skoger. Med bakgrunn i dette inngikk Bio Varme AS en intensjonsavtale med to leverandører om levering av biobrensel og har forpliktet seg til å bruke lokale leverandører av biobrensel dersom det lar seg gjøre.

 
Videreutvikling og samarbeid med kommunen

Å få til en utvikling av et etablert fjernvarmeanlegg er grunnleggende viktig.
For Bio Varme er det nødvendig å få til økte leveranser for å sikre stabil drift og lønnsomhet, slik at vi fortatt kan tilby våre nåværende og nye kunder i Nannestad energi til en konkurransedyktig pris. I Nannestad ser vi en fortetting i sentrum, noe som teknisk sett også er positivt for anlegget.

Et fjernvarmeanlegg er et kapitalintensivt anlegg. For å kunne være sikker på at vi gjør de riktige valgene mhp fremtidige utbygginger jobber vi derfor tett med kommunens administrasjon med hensyn på planlegging av leveringer til framtidige områder, og likeså de nært forestående arbeidene som skal utføres.


Kommunens erfaringer

Nannestad kommune, er godt fornøyd med å ha fått fjernvarme. Det å slippe å investere i el- og oljekjeler er positivt, samtidig kommer kommunen enklere fra det på driftssiden. Der hvor det tidligere var el- og oljekjeler, er det nå kun en liten kundesentral som BioVarme står for. Denne krever ingenting av drift og vedlikehold fra kommunens side. Plass er også frigjort etter at de gamle kjelene er demontert og fjernet.

Forbedring av miljø

 Mindre utslipp fra mange små anlegg, sees også på som meget positivt. Nedgravde oljetanker som krevde inspeksjoner og var en kilde til bekymring mhp eventuelle oljelekkasjer ut i grunnen, er kommunen også kvitt der det nå er fjernvarme. Å få etablert et fjernvarmeanlegg er et av de mest effektive virkemidlene kommunen har, for å få reduserte CO2-utslipp.

Økonomisk, utover reduserte driftskostander og ikke behov for investeringer, er det også fordelaktig med fjernvarme. Kommunen slipper å stadig vurdere om det skal fyres med el eller olje, siden fjernvarmen alltid leveres til konkurransedyktige priser.

113-1339_IMG_400x300

TALL OG FAKTA

Om Bio Varme AS
Bio Varme AS bygger, eier og driver varmesentraler med tilhørende fjernvarmenett basert på nye fornybare energikilder.

Vi har anlegg og varmeleveranser flere steder i Norge. Sammen med lokale partnere arbeider vi kontinuerlig med utvikling av nye prosjekter.
Vår evne til å planlegge og gjennomføre komplekse prosjekter er en viktig suksessfaktor i etablering av gode miljøvennlige fjernvarmeanlegg.
Bio varme eies av, Akershus Energi AS,  Eidsiva Energi AS, Nord-Trøndelag E-verk FKF, Statskog SF og Agder Energi.


Nøkkeldata:             
Installert effekt: 6,0 MW    
Biobrenselkjel: 2,0 MW    
Reserve / spisslast (olje): 4,0 MW    
Varmeproduksjon 2006: 6,0 GWh    
Andel fra biobrensel: ca 85 %    
Fjernvarmenett:  ca 2500 m    


Miljø og økonomi
Et fjernvarmeanlegg gir økonomiske og miljømessige fordeler for et tettsted:

Reduksjon i bruk av olje og elektrisitet til oppvarming, og erstatning med fornybart biobrensel. Dette oppfyller to av de viktigste energipolitiske målsettingene.

Mange små utslippspunkter fra oljefyringsanlegg fjernes. Utslippet fra biobrenselanlegget holdes under kontroll ved hjelp av avansert forbrenningsteknikk og avgassrensing

Boligkjøpere og brukere av næringseiendommer får tilbud om kjøp av varme. Vi tor elvarme er på vei ut, og vil på sikt bli dyrt. Virksomheter og privatpersoner vil etter hvert etterspørre rimelig og komfortabel vannbåren varme som et konkurransefortrinn ved kjøp av bolig og næringslokaler

Lokale brenselressurser kan utnyttes til oppvarmingsformål. Brenselet vil så vidt mulig leveres fra nærområdet for å unngå lange transporter. Anlegget vil benytte briketter og flis produsert i en radius på maksimalt 50 kilometer fra anlegget.

Lokale leverandører og arbeidskraft benyttes i bygging og drift av anlegget.


Et fjernvarmeanlegg erstatter ofte mange lokale oljekjeler, og om alle kundene som nå er tilkoblet anlegget skulle fyrt med olje, ville dette betydd vel 2000 tonn CO2 i utslipp.
 

Kommunalteknikk nr. 2-2008