alvdalvei_500x361

Alvdal vei

Fra kommunal til privat vei

Alvdal Vei er sannsynligvis den første overbygning over private veier som er foretatt i landet. Alvdal kommunestyre vedtok i 2004 å omklassifisere totalt 52 kilometer kommunal vei. Nitten veier ble omklassifisert til privat vei og delt inn i tolv veilag. Etter ønske både fra kommunen og oppsitterne ble Alvdal Vei dannet.
alvdalvei_500x361
Alvdal Vei, ved formann Ingen Rune Vhlstrøm (til høyre), fordeler penger til veglagene. Ivar Oddlien i Måna veglag er fornøyd med bidraget, men trenger nok mer penger til en skikkelig opprustning.

Av Inge Rune Wahlstrøm, Alvdal Vei


Alvdal Vei fordeler midler til veilagene som sørger for opprusting og vedlikehold av veiene. Utbetalingen skjer etter antall meter vei og ved større utbedringer. Kapitalen kommer fra innkrevde avgifter og kommunalt tilskudd. Alvdal kommune bidrar årlig med 200 000 kroner til Alvdal Vei.


De som i første omgang skal betale til veilagene er fastboende og hytteeiere i Alvdal som bruker veiene merket Alvdal Vei (ref.vegloven §§54 og 55). De som betaler kan kjøre på alle veiene merket Alvdal Vei.


Informasjon

Vi mente det var viktig å informere alle berørte parter om hva som ville skje. Vi brukte derfor media (to lokale aviser) i flere omganger. Det ble også satt opp skilt som viste når man kjørte inn på veiene tilhørende Alvdal Vei og når man kjørte ut av dem.


Det er sendt ut giro med et faktaark til alle personer over 18 år og til alle hytteiere i Alvdal. Vi visste at mange av disse verken hadde bil eller førerkort, men målet var at alle skulle få samme informasjon om Alvdal Vei.


Betalingsformer

Vi har brukt mye tid på å komme fram til hvem som skal betale og i hvilke former dette skulle skje. I utgangspunktet var det opp til hver enkelt om man ville betale, men hvis man skulle bruke veiene pliktet man iflg. Vegloven å betale. Når det gjelder næringslivet, vil styret se på ordninger som kan tilpasse dette.


Etter mange runder og høringer blant veglagene kom man frem til følgende betalingsformer:

  1. Årskort per person koster 700 kroner.

  2. Årskort per familie koster 1500 kroner. (Med familie menes minimum tre personer med førerkort som bor i samme bolig).

  3. Årskort for hytteeiere koster 500 kroner.

  4. Ukeskort koster 200 kroner.

  5. Dagskort koster 75 kroner.


Ukes- og dagskort får man kjøpt på en bensinstasjon og hos en dagligvarehandel.


Kontroller

Kontroller blir foretatt jevnlig, både med hensyn til å gi informasjon og påse at avgift er betalt. Tillegsavgift vil bli avkrevd dersom man kjører på veier merket Alvdal Vei uten å ha betalt på forhånd. Tilleggsavgiften er 500 kroner..


Erfaringer så langt

Etter at Alvdal Vei ble etablert har vi hatt en god prosess både med kommunen veglagene som er medlemmer. Vi kan konstantere at ca 85 prosent av de som fikk giro har betalt, noe vi karakteriserer som en formidable oppslutning.


I kroner betyr dette en omsetning på rundt en million kroner og er godt over det som ble budsjettert. Det utbetales 800 000 kroner til veilagene til vedlikehold og ca. 100 000 kroner til engangskostnader (skilt, vester, brosjyrer, forsikringer etc). Vi har valgt å ligge inne med en buffer på ca. 100 000 kroner til spesielle formål. Det er også viktig å nevne at administrasjonskostnadene er minimale, da vi ønsker at mest mulig penger skal gå tilbake til veilagene.


Fremtiden

Hva som skjer fremover vet vi ikke helt sikkert. Det har nettopp vært kommunevalg og det er mange nye ansikter i kommunestyret. Vi vet også at det er mange forskjellige meninger om privatiseringen av veiene, men vi mener ganske sikkert at vedlikeholdet av veiene blir mye bedre når veiene er privatisert.




Styret og vedtekter

Styret i Alvdal Vei består av fem medlemmer, hvorav et medlem er fra Alvdal kommune. Det er også laget vedtekter for Alvdal Vei og samtlige veilag som er medlem. Det er anledning til å melde seg ut av Alvdal Vei. I dag er elleve av de tolv veilagene medlem i Alvdal Vei.


Kt 10-07