Hilde Marie Horpestad er prosjektleder i Hå kommune og en av NKFs representanter i Faglig samarbeidsforum for bru. Foto: Canva.com/Privat

Hilde Marie Horpestad er prosjektleder i Hå kommune og en av NKFs representanter i Faglig samarbeidsforum for bru. Foto: Canva.com/Privat

NKF veg og park

Hilde Marie er NKF-representant i faglig samarbeidsforum for bru

I forbindelse med ny vegdataforskrift har Konstruksjonsavdelingen i Vegdirektoratet fått i oppgave å sette sammen ett faglig samarbeidsforum for bru. Hilde Marie Horpestad er prosjektleder for utbygging i Hå kommune på Jæren, og er en av NKFs representanter i forumet.

Prosjektlederen har etter mange år på entreprenørsiden byttet beite og startet jobben som prosjektleder i Hå i vinter. – Det var spennende å kunne se noen andre sider av bordet, forteller Horpestad.

Hilde Marie har vært med på å bygge både vei og bruer i årene hos entreprenør, blant annet E18/E39 fra Arendal til Stavanger. – Jeg har alltid kjent på en stolthet forbundet med å være med i samferdselsprosjekter, forteller hun.

Nå tar hun sammen med resten av forumet fatt på oppgaven med å utarbeide tekniske beskrivelser og veiledningsmateriell for brudata som leveres til NVDB og tilhørende fagsystem.

– Det blir spennende å se om vi klarer å finne en modell som bryter ned informasjonen nok til at fagarbeidere kan hente ut den informasjonen de trenger, forteller prosjektlederen.

Kommunale bruer er vanskelig

Horpestad beskriver Hå kommune som en gjennomsnittlig kommune. – Vi har definitivt ikke mange nok som jobber med samferdsel til å ha en hel dedikert stilling til å jobbe med bru. En helt vanlig kommune som oss har ikke et godt nok system for å vedlikehold av den delen av veinettet. Når man begynner å pirke i bruer i kommunen, så merker man fort at det ikke er nok kompetanse på området.

– Jeg vil at vi skal ta vare på de bruene vi har, men jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal starte. Dataene er ikke sortert og vi klarer ikke å lage oss en tydelig vei.

Hun forteller at historikken viser at man i kommunen ikke har vært tydelige nok i bestillingene. Når man legger til at man har bruer fra fagverksbruer fra 30-tallet, over bekk, uten dokumentasjon og tegninger, så blir det et vanskelig.

– Det eneste jeg greide å finne ut om den brua var at det var trafikk over den i 1954, forteller en litt oppgitt Horpestad.

Klar for samarbeid

Horpestad forteller at hun ser frem til forumet, og håper hun på vegne av NKF kan bidra med perspektiver fra en gjennomsnittlig norsk kommune.

Det er ikke satt noen dato på arbeidet, men signaler om at arbeidet skal konkluderes i begynnelsen av 2025.


Kommunevegdagene 2024 bergen header.png