Trøbakk, Svein Åge - Hvordan engasjere befolkningen?

Steinkjer kommune

Hvordan engasjere befolkningen?

Trøbakk, Svein Åge - Hvordan engasjere befolkningen?
Kommunen ønsket å engasjere befolkningen i hvordan Steinkjer skulle se ut for fremtiden. Men hvordan gjøres det i en kommune med 20.000 innbyggere?

Av: Svein Åge Trøbakk, avdelingsleder plan og natur, Steinkjer komme


Det ble tidlig klart at det var viktig med en kommunikasjonsstrategi der man spilte på lag med lokalavisen. Videre måtte det finnes Steinkjerambassadører som skulle markedsføre ”Attraktive Steinkjer” og tale byens sak. Folkemøter og mer avgrensede tema- og arbeidsseminarer skulle inspirere folk til å engasjere seg, blant annet ble det arrangert temamøte i kommunestyret. Møtet ble tatt veldig godt imot og ga et betydelig politisk engasjement og forankring av prosjektet. Og ikke minst mange gode idéer.

Prosessarbeid 

Mobiliseringsarbeid fordrer kunnskap om hvordan man skal gjennomføre gode prosesser. I oppstarten av Tettstedsprogrammet ble derfor deltakerkommunene invitert til kurs i prosesskompetanse. Den viktigste erfaringen etter kurs og gjennomført prosjekt er at prosess- og prosjektarbeid er to vidt forskjellige ting: Prosjekt er å sette saker i bokser med en tidsplan. Prosess er å åpne opp mennesker. Siden prosjektet skulle være et positivitetsprosjekt ble alle ideer møtt med ”ja, fint, har du flere ideer” istedenfor ”ja, men..” eller ”nei, men”.
 

Organisasjon

Prosjektet ble organisert med avdelingsleder plan og natur i Steinkjer kommune som prosjektansvarlig. I tillegg ble det engasjert prosjektleder i 25 % stilling. Disse to sammen med to Steinkjerentusiaster utgjorde prosjektgruppen. Det ble i tillegg nedsatt en bredt sammensatt Ressursgruppe med representanter fra lokalt nærings-, forsknings- og kulturliv, ferske innflyttere, nylig hjemvendte steinkjerbygg, skoleelever og utflyttede ungdommer. Alle de 16 medlemmene i Ressursgruppa fikk slippe til i en egen spalte i Steinkjer-Avisa.


Små Synlige Seire

De tre S-er; Små Synlige Seire ble et arbeidsmotto i prosjektet. Når ungdom (og andre) kommer med kreative ideer, må det vises resultater raskt om engasjementet skal holdes oppe. De første valgkriteriene vi satte var kjapt, synlig og billig. En av ideene som kom fram tidlig i prosessen var å få blått lys i toppen av branntårnet. Vi satte blå plastfolie på innsiden av vinduene i toppen av branntårnet, noe som kostet 200 kroner, altså en av de små synlige seirene, som gjorde at ungdom engasjerte seg i prosjektet.

  

Steinkjerambassadører

Men det var langt frem til målet, og på vegen dit trengtes det noen utvalgte Steinkjer-ambassadører som kunne bistå i arbeidet. Jobben deres var å spre informasjon om "Attraktive Steinkjer", være døråpnere og delta i utvelgelsen av de beste tiltakene. For å skape et positivt engasjement hos utflyttet ungdom og få ideer til hvordan Steinkjer kan bli et mer attraktivt sted, inviterte kommunen femten Steinkjerungdommer bosatt i Oslo til treff i hovedstaden. I løpet av kvelden ble det stilt mange viktige spørsmål som kommunen tok med seg i det videre arbeidet. Ungdommen satte stor pris på kommunens initiativ, og flere sa seg villige til å stille opp med sin kompetanse hvis kommunen la til rette for det. Hvert år tredjejuledag arrangeres også et ungdomstreff på kulturhuset i Steinkjer der studenter på juleferie får informasjon fra næringsliv og kommune.


IdéDUKnad

I tre hele måneder ble det bokstavelig talt duket for positiv utvikling i Steinkjer. Da ble alle kafégjestene i byen invitert til å skrive ned sin hjertens mening om hvordan de mener Steinkjer kan framstå som mer attraktiv. Tankene ble skrevet ned på papirduker på bordene. På dukene var det trykket noen få ord om prosjektet ”Attraktive Steinkjer” slik at kommunen også fikk informasjon ut. Det ble fokusert på to hovedtema: ”Framtidas kulturtilbud i Steinkjer” og "Attraktiv for ungdom". Hver 14. dag ble tre idéskrivere premiert. IdéDUKnaden ble en kjempesuksess. I den første runden kom det i løpet av 14 dager inn hele 74 konkrete idéer! I tillegg leverte en skoleklasse 50 «tips».
 

Forprosjekt med 1000 ideer!

Første trinn i ”Attraktive Steinkjer” var et forprosjekt der målet var å få fram gode ideer som kunne skape optimisme og bidra til en positiv utvikling av byen. Arbeidet skulle munne ut i konkrete prosjekter som kunne gjennomføres og være synlige satsinger til byjubileet i 2007. Viktige tema var kulturtilbud, forskjønnelse, ungdomstilbud, byutvikling, infrastruktur, oppvekstmiljø, møteplasser, boligtilbud og tilbakeflyttingstiltak.

 

Fra 1000 ideer til 30…

Mot slutten av prosessen hadde kommunen fått inn hele 1000 små og store prosjektidéer!

Ressursgruppen gjennomførte så en todelt utsilingsprosess som munnet ut i tre kategorier:

”kjapt, billig og synlig”, "frem til jubileet 2007" og "langsiktig satsing". Til slutt satt vi igjen med 30 tiltak. Tiltakene ble godkjent av kommunestyret i juni 2002 og i Omstillingsstyret oktober samme år. Forprosjektet var dermed avsluttet. Nå var det tid for gjennomføring! Det vises til etterfølgende artikkel.