Skilt og reklame_500x375

Molde kommune:

Skilt og reklame

Store og dominerende skilt og reklameinnretninger kan med rette kalles visuell støy. Utformet på en estetisk god måte, med respekt for omgivelsene, vil slike innretninger derimot bidra til vakre og trivelige omgivelser for oss alle. Som bygningsmyndighet har kommunen et ansvar for å følge opp dette. Forum for byggesak har nå utarbeidet en temapakke med hjelpemidler i saksbehandling av skilt og reklamesaker.
Skilt og reklame_500x375
I Molde kommunes skilt og reklamevedtekt kreves det at bygg med flere virksomheter skal samle sin skilting i en felles presentasjon. Her ser vi et godt eksempel på dette. Foto: Anne Lene Helgetun.


Av Anne Lene Helgetun, Byggesak og geodata, Molde kommune


Utforming av skilt og reklameinnretninger har betydning for et godt estetisk, funksjonelt og trafikksikkert utemiljø. Flere lover regulerer dette:


Plan- og bygningsloven

Oppføring av skilt og reklame er i utgangspunktet søknadspliktige tiltak etter plan- og bygningslovens (pbl) § 93. Meldingsordningen i pbl § 86a kan benyttes for noen mindre skilt, mens de aller minste skiltene er unntatt både søknads- og meldeplikt. Kommunen kan i tillegg lage egne vedtekter som utvider eller begrenser adgangen til å sette opp skilt og reklame. Vedtekter er et godt styringsverktøy. De kan inneholde bestemmelser om utforming og størrelse på skilt, maksimalt antall skilt pr. virksomhet, samt krav om samlet skilting av større bygg med flere virksomheter. Bestemmelser i kommunale arealplaner og estetiske retningslinjer kan også omhandle skilt og reklame.


Annet lovverk

Plassering av skilt og reklame langs offentlig veg krever tillatelse fra vegmyndighetene. Trafikkfarlige skilt er ikke tillatt. Utenfor tettbygd strøk kommer naturvernloven til anvendelse. Loven, som forvaltes av fylkesmannen, har et generelt forbud mot reklame utenfor tettbygd strøk.


Aktiv jobbing gir resultater

I Molde kommune har vi jobbet aktivt i forhold til skilt og reklame i mange år. I dette arbeidet har egne skilt og reklamevedtekter vært et viktig styringsverktøy. Det kostet tid og krefter å få fram de første gode eksemplene: Reklamebransjen ønsket å selge mange store skilt, og tiltakshaver ville vises bedre enn naboen. Etter hvert ser vi resultatene. Dette gjør jobben lettere for alle parter, og inspirerer til videre arbeid. I dag har vi et meget godt samarbeid med bransjen; de skjønner hvordan vi tenker og ser hva vi kan oppnå: Vakrere og triveligere omgivelser for alle. Det er både de og vi er stolte av!


På reiser i utlandet har det slått meg at vi i Norge kan være gald for det relativt strenge regelverket vi har på dette området. Legg merke til all reklame i form av store boards langs offentlige veger i utlandet. De tar fokus vekk fra det vi ønsker å se; vakre bygninger og naturskjønt landskap. Slik vil ikke jeg ha det!


Kt 9-07