Plan og miljø

Sløyfer med enveiskjøring og P-hus under den bilfrie byen. Allerede før Miljøpartiet De Grønne (MDG) kom til makten i Oslo, hadde norske og utenlandske landskapsarkitekter utredet hvordan man kan gjøre Oslo sentrum bilfritt.

Blifritt oslo450
Foto: Grindaker Landskapsarkitekter mfl

Oslo kommune deltar nemlig i Future Built, et prosjekt som har som mål å løfte frem miljøvennlig byutvikling og arkitektur.

Allerede høsten 2013 tegnet Grindaker Landskapsarkitekter et bilfritt Oslo sentrum i konkurransen «Get a Bike, Break Free!». Forslaget, som ble laget i samarbeid med landskapsarkitekter og ingeniører i Witteveen+Bos og Okra i Nederland på oppdrag fra Future Built, ble premiert med en tredjeplass.

I Oslo kommunes sykkelprosjekt syntes de ideen var så spennende at de ba Grindaker utvikle forslaget videre. Dermed hadde Grindaker en enda mer gjennomarbeidet idé om hvordan et bilfritt sentrum kunne bli da byrådet lanserte sitt bilfrie sentrum i fjor høst. 

Les artikkelen.

Kilde: Aftenposten

Tip a friendTips en venn
Printer friendlySkriv ut