Thomas Olafsen Skogsaas, avdelingsleder i Horten kommune. Foto: Trude Brænne Larssen, Gjengangeren

Thomas Olafsen Skogsaas, avdelingsleder i Horten kommune. Foto: Trude Brænne Larssen/Gjengangeren

vegjus.no-konferansen 2024

– Man blir aldri utlært innen trafikksikring.

Rett over nyttår samles nesten 200 juss- og veginteresserte fra hele landet på vegjus.no i Oslo. Avdelingsleder i Horten kommune, Thomas Olafsen Skogsaas, er overbevist om at man aldri blir ferdig utlært.

I 2013 begynte Thomas Olafsen Skogsaas som trafikksikkerhetsingeniør i Horten kommune. De siste tre årene har den tidligere politimannen jobbet som avdelingsleder i kommunen. I avdelingen sitter både ingeniører, parkering og forvaltning.

Som de fleste kommuner har også Horten kommune begrensede midler innen samferdsel. – Vi har heller ikke de store pottene til samferdsel, men vi gjør mye av arbeidet selv i kommunen og får til mye med de ressursene vi har, forteller Skogsaas.

Blant annet utfører kommunen en stor del av prosjekteringen og planleggingen selv.

– Som alle andre må også vi gå veien for å synliggjøre hva vegforvaltningen faktisk koster, sier avdelingslederen: – I tillegg må vi innen samferdsel være tett på reguleringsplaner og sørge for at vi får riktige bredder og høyder, noe som kan spare oss mye tid i fremtiden.

N300 - alltid aktuelt

Til vegjus.no kommer Skogsaas for å snakke om N300. N300 er Vegvesenets håndbok for trafikkskilt.

Skogsaas forteller at behovet for synliggjøring av regler rundt trafikkskilt og N300 for kommune-Norge har gjort seg gjeldende etter at noen av trafikkbetjentene i fjor hadde vært utenbys på kurs. – De kom tilbake til kontoret hos oss og fortalte at de ikke hadde turt å parkere i byen der de skulle på kurs. Det må jo sies å være litt urovekkende, at mennesker som har jobbet som trafikkbetjent i flere år faktisk ikke forstod parkeringsskiltingen i en mellomstor norsk by.

Etter å ha tenkt seg om, innser Skogsaas at det kan være at «avstanden» mellom de som jobber inne og de som jobber ute er for stor. – Vi må avklare hva som forventes av oss, sier han.

I tillegg har Skogsaas, etter innspill fra regionale myndigheter, begitt seg ut på å vurdere lovligheten av de skiltene man setter opp. – Det kan vel sies at myndighetene over kommunen er oppgitt over lovligheten ved en del av skiltingen, sier avdelingslederen: – Dersom man utsteder et forelegg, og saken mot formodning havner i tingretten, og det viser seg at man ikke har et lovlig vedtak som støtter skiltingen, handler det om tillit. Tillit til at kommunen har gyldige vedtak for den skiltingen man setter opp.

Skogsaas ønsker derfor å fokusere på hva som forventes av kommunen som myndighet, hva som er riktig fremgangsmåte for et skiltvedtak, hvilke vedtak kommunen selv kan fatte, og hva som må sendes videre til øvrige myndigheter under vegjus.no i januar.

Han forteller at det er viktig at kommunene deler kunnskap på tvers. – Jeg har selv fått god hjelp, både internt i kommunen og fra nabokommuner, så jeg håper at mitt foredrag under vegjus.no kan bidra til økt bevissthet hos andre, sier han.

– Jeg tror aldri man blir ferdig utlært innen trafikksikring, avslutter Skogsaas.

Møteplassen for juridiske spørsmål innen samferdsel

Programmet under vegjus.no er fullt av spennende temaer. I tillegg til N300 fra Horten kommune kommer Hilde Hvidsten fra Statens vegvesen for å snakke om N301: Arbeid på og ved veg. De to foredragene vil være koordinerte og ha både en teoretisk og praktisk tilnærming til jussen.

Se hele programmet og meld deg på her.

Kopi av VEGjus 2023 header.png