Kommunehuset i Nannestad. Foto: Iselinn Næss, Nannestad kommune.

Kommunehuset i Nannestad. Foto: Iselinn Næss, Nannestad kommune.

NKF byggesak

– Vær streng når du må, og løsningsorientert når du kan!

I Nannestad kommune har byggesak tatt et aktivt valg om en løsningsorientert tilnærming til saksbehandlingen. Under Fagkonferansen for plan- og byggesak på Lillestrøm stilte Elisabeth Mo Wroldsen og Erika Wiik Andresen opp for å forklare hvordan kommunen har tatt grep. Vi har tatt en prat med dem i etterkant av innlegget deres. 

– Vi må minne oss selv på at PBL er en JA-lov, forteller Wroldsen. – Fokuset skal være på hva som er lov, og der et tiltak ikke er innenfor bestemmelsene, må vi gå i dialog for å finne ut hva som skal til for at tiltaket skal kunne tillates, forteller hun. 

Sammen med Wiik Andresen forteller hun om at kommunene bør være imøtekommende ovenfor innbyggere og utbyggere. 

– Still gjerne kritiske spørsmål, men vær alltid åpen for å lytte til den andre parten, forteller Mo Wroldsen og påpeker at kommunene må vise forståelse for utbyggernes ønsker. – Vi må også ta høyde for at behov og forutsetninger endrer seg, og gjøre konkrete vurderinger i hver sak, forteller hun. 

Wiik Andresen viser til at møter med kommunen for noen kan oppleves som stressende og belastende. – Dette gjelder for både innbyggere, utbyggere og søkere. Måten vi kan jobbe med dette på er å være imøtekommende.  

Å joda; regelverket skal selvfølgelig følges

I Nannestad er man selvfølgelig opptatt av at lover og regler skal følges og at man skal ivareta det helhetlige perspektivet i saksbehandlingen. 

– Lovverket kan oppfattes som litt firkantet, og vi mener vi må prøve å være litt runde i kantene ved å veilede og bidra til å finne gode og akseptable løsninger, forteller Wiik Andresen: – Kall heller inn til et møte for mye, for å gjøre nødvendige avklaringer. Dette kan føre til at man unngår mye frustrasjon som i verste fall kan føre til at saken stopper opp, og omfattende klager og advokater innblandes. 

Bjørkåsen. Foto: Erik Førland, Nannestad.
Bjørkåsen. Foto: Erik Førland, Nannestad.

Bli kjent med utbyggerne

De to er enige om at man som kommune tjener på å vise interesse for, og bli kjent med, utbyggerne i kommunen. 

– Dra ut, vis interesse for prosjekter, still spørsmål og vær engasjert, forteller Wiik Andresen. –  Ved å bli kjent, og gi byggesaksavdelingen et ansikt, så skaper man en god kultur for dialog, og begge parter får en bedre forståelse av arbeidet til den andre.

En sak har alltid to sider

Når det kommer til helt konkrete tips har Wroldsen og Andresen tips om at det i noen tilfeller kan være lurt å se saken fra søkers side.  

– Det kan være lurt å ikke være for pirkete, da det kan føre til klager og irritasjon. Når man pirker, går man også ofte inn på prosjekterte løsninger, og det skal vi ikke gjøre, forteller Wiik Andresen. 

– Hvis man ser en mulighet til å rette opp en ulovlighet uten å gå via formell ulovlighetsoppfølging – gjør det, følger Wroldsen opp. Hun påpeker at det er mer effektivt, oppleves bedre for motparten og man får, stort sett, et bedre resultat. 

– Og man kan fortsatt sørge for opplæring gjennom konstruktive tilbakemeldinger om hva den som ønsker å bygge kunne gjort annerledes, forklarer Wiik Andresen. 

De to mener at det er viktig å huske at man som saksbehandler jobber med mennesker. – Vi tenker alle ulikt, har ulike perspektiver og vekter ting forskjellig, forteller Wiik Andresen. 

– Vær streng når du må, og løsningsorientert når du kan, avslutter hun.

Erika Wiik Andresen (t.v.) og Elisabeth Mo Wroldsen. Foto: Nannestad Kommune
Erika Wiik Andresen (t.v.) og Elisabeth Mo Wroldsen. Foto: Nannestad Kommune

Elisabeth og Erikas tips til løsningsorientert saksbehandling

  • Gå i dialog – alltid!  
  • Ikke vær for pirkete 
  • Ikke gå inn i prosjekteringen, med mindre du utfører tilsyn. 
  • Prat sammen for å skape skaper en felles forståelse av saken 
  • En sak kan som oftest løses på flere måter 
  • Streng når du må – løsningsorientert når du kan 

De gode eksemplene i Tromsø

Bli med på Tromsøkonferansen i mars. Her blir det gode diskusjoner og eksempler fra norske kommuner. Programarbeidet er godt i gang, og du kan melde deg på allerede i dag.

Tromsokonferansen 24 Header.png