Strategi, kompetanse, samarbeid og tid er ofte det som står i veien for å komme i gang med gode digitaliseringsprosesser. Dag-Ove Nilsen gleder seg til Kommunevegdagene 2024. Foto: Canva.com / Tromsø kommune

Strategi, kompetanse, samarbeid og tid er ofte det som står i veien for å komme i gang med gode digitaliseringsprosesser. Dag-Ove Nilsen gleder seg til Kommunevegdagene 2024. Foto: Canva.com / Tromsø kommune

NKF veg og park

Har du startet med digitaliseringen av samferdsel?

Det nærmer seg Kommunevegdagene i Bergen, og på programmet står blant annet digitalisering av samferdsel i norske kommuner. I den forbindelse har vi tatt en prat med foredragsholder Dag-Ove Nilsen fra Tromsø kommune om digitalisering av kommunaltekniske tjenester.

Kommunalteknikk.no: Hva vil du si er de viktigste suksesskriteriene for at Tromsø kommune har greid å gå i retning av datafangst og systematisering?

Dag-Ove Nilsen: Jeg vil trekke frem nysgjerrighet, eierskap og ledere som ser viktigheten med at dokumenteres alt en kommune gjør. Det har også påvirket at det kommer flere og flere forskriftskrav med tanke på vegidataforskriften, plan- og bygningsloven, statsforvalter og andre som stillere strengere krav med tanke på dokumentasjon på når tømte vi akkurat den sluken eksempelvis. I Tromsø tror jeg at man også har vært heldige at det har vært en prosjektleder som har fulgt hele prosessen og tatt eierskap til det hele.

Det andre er å organisere og strukturere dataene på en måte som gjør dem lett tilgjengelige og forståelige for beslutningstakere og ansatte. Data må være lett tilgjengelig, blir det for vanskelig eller at man er avhengig av noen for å få tak i det blir fort mindre interesse og mindre suksess.

Kommunalteknikk.no: Hvilke fordeler ser du ved deling av data på tvers av avdelinger i kommunen?

Dag-Ove Nilsen: Jeg ser tre umiddelbare fordeler:

  1. Effektivitet: Deling av data gir en helhetlig oversikt og unngår dobbeltarbeid. Dette kan forbedre tjenestene og redusere kostnader.
     
  2. Bedre beslutningsgrunnlag: Når avdelinger deler data, kan beslutningstakere få et bredere perspektiv og ta mer informerte beslutninger. Her er ser jeg at møtene blir mer effektive av at de som kommer i møtene har det samme grunnlaget. I stedet for den tradisjonelle møtekulturen der den ene parten må bruke halvparten tiden på å sette den andre parten inn i grunnlaget og dataen.
     
  3. Innovasjon: Deling av data kan føre til ny innsikt og muligheter for innovasjon, for eksempel ved å kombinere data på nye måter. Her er Tromsø kommune har vi i flere samarbeidsprosjekter åpnet opp for digitale tvillinger og datasjø. Jeg har eksempelvis flere fra universitet i Tromsø som tar kontakt årlig for å se på snøhåndtering, vann, overvann og driftsanalyser. Tradisjonelt sett har vi sendt de noen bilag, excelark og situasjonsbeskrivelser. Men nå ser vi på mulighet med å åpne opp all data i en datasjø der forskere kan se på historiske og helt ferske data. Her beveger man seg ut i nytt felt og muligheter man ikke har sett før. Trender og analyse på brøyte-, overvanns-, strøings- og mobilitetsdata er noe vi ønsker velkommen!

Men hvor skal man starte?

Kommunalteknikk.no: For kommuner som står i startgropa i arbeidet med å digitalisere drift og vedlikeholdstjenester, hva tenker du er nødvendig for å komme i gang?

Dag-Ove Nilsen: Man trenger strategi, kompetanse, samarbeid og tid.

  • Strategi: En klar strategi og forankring i ledelsen. Jeg lagde en klar og tydelig prosjektplan sammen med de ulike enhetene. Dette har hjulpet meg mange ganger at dette er noe «vi» gjør og ikke «jeg». Jeg har kanskje fått rollen som systemansvarlig, men dette noe som ledelsen har sagt vi skal satse på. Og husk å ha svarene klare når det blir spørsmål om hvorfor gjør vi dette? Da må man være rask å svare og slå ned på uklarheter slik at det ikke sprer seg i organisasjonen.
  • Kompetanse: Opplæring og kompetanseheving for ansatte. Med nye systemer så må man huske på å sette av tid til kursing. Husk at det er ikke alle som like trygg med et nettbrett i hånda. Noen ansatte som har jobbet ute hele sitt liv, og kun sett hammer og skiftnøkkel skal nå forholde seg til digitale plattformer. Det er en overgang for alle.
  • Samarbeid: Samarbeid med andre kommuner og aktører for erfaringsutveksling. Her har kommune-Norge et stykke å gå tenker jeg. Når jeg startet i 2020 visste jeg om enkelte kommuner hadde kommet et stykke, men det var vanskelig å få tak i de rette nøkkelpersonene. Her kan jo NKF bidra inn med løsninger og delingsutveksling på en felles plattform sånn at man slipper å finne opp kruttet på nytt i forbindelses med konkurransegrunnlag som eksempel.
  • Tid: Sett av tid – masse tid. Det er først nå etter andre sesongen vi begynner å høste gode erfaringer og kan dra nytte av systemer. Den første sesongen vil alltid være litt sånn å føle seg frem og lære seg å jobbe litt annerledes.

Kommunalteknikk.no: Hva tenker du er de største utfordringene samferdsel i norske kommuner står overfor de kommende årene?

Dag-Ove Nilsen:

  • Finansiering: Å sikre tilstrekkelig midler til vedlikehold og utvikling av infrastruktur.
  • Miljøhensyn: Å balansere samferdselsbehov med miljømål, som redusert klimautslipp og vern av natur.
  • Urbanisering: Å håndtere økende trafikk og transportbehov i byområder. Fortetning i eksisterende bymiljø er vanskelig.
  • Teknologisk utvikling: Å holde tritt med nye teknologier og digitale løsninger. Vi har bare sette starten på kunstig intelligens.

Kommunalteknikk.no: Gleder du deg til Kommunevegdagene?

Dag-Ove Nilsen: Selvfølgelig! Kommunevegdagene er en flott anledning til å dele kunnskap, bygge nettverk og lære om de nyeste trendene innen veg- og parksektoren. Jeg ser frem til å delta!

Digitalisering på agendaen under Kommunevegdagene med park