Skjermbilde 2016-11-23 kl

NKF

Hvilke tiltak bør NKF gjennomføre innen digitalisering?

Digitalisering endrer måten vi kommuniserer og samhandler, og gjør det mulig å løse samfunnsutfordringer på nye måter. Vi ser hvordan hele bransjer utfordres i den tradisjonelle måten å tilby sine tjenester. Hvilke tiltak bør NKF gjennomføre innen digitalisering?

Skjermbilde 2016-11-23 kl
Darwin klarte ikke å forutse denne utviklingen...

Digitale felleskomponenter på plass

Målet med regjeringens IKT-politikk er å påvirke utviklingen innen IKT for å oppnå forenkling og effektivisering i offentlig sektor, fremme innovasjon og verdiskaping i næringslivet og sikre en bærekraftig og inkluderende samfunnsutvikling. IKT-politikken griper på tvers av samfunnssektorene og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ansvar for å samordne politikken.

Skiftende regjeringer har satt digitalisering på dagsordenen gjennom en rekke stortingsmeldinger. Den nåværende regjeringen har med stortingsmelding 27 (2015-2016) Digital agenda for Norge satt mye kraft og prestisje i gjennomføringen.

Digitale felleskomponenter (åpne, gjenbrukbare løsninger) begynner å komme på plass, som blant annet ID-porten, Altinn og digital postkasse. 

Digitaliseringsstrategi for kommunesektoren

KS er i full gang med å utforme Digitaliseringsstrategi for kommunesektoren 2017–2020, som bygger opp under målene i Digital agenda for Norge. KS ønsker en samordnet offentlig sektor som leverer digitale tjenester som gir innbyggere og næringsliv et reelt digitalt førstevalg. Digitalt førstevalg innebærer at nettbaserte tjenester skal være hovedregelen for forvaltningen, og dette krever så gode digitale løsninger at brukeren foretrekker disse framfor manuelle løsninger. Med brukere menes både innbyggere, ansatte, offentlige og private virksomheter, samt frivillig sektor. 

Brukernes behov må tas på alvor

Gode digitale løsninger bidrar til en enklere og mer effektiv hverdag for brukerne. Det frigjør tid for de som i dag utfører tjenestene, og gir muligheten til å bruke mer tid på grupper som av ulike grunner ikke klarer å betjene seg selv eller trenger hjelp til selvhjelp.

Norge er kommet relativt langt i digitalisering, men brukernes behov må i større grad tas på alvor. Innbygger-undesøkelsen i 2015 i regi av Direktoratet for forvaltning og IKT viser at kun ca. halvparten av de spurte synes at de store offentlige selvbetjeningsløsningene er gode eller svært gode. Undersøkelsen IT i praksis 2015 (Rambøll Management Consulting i samarbeid med Den Norske Dataforening og IT-politisk råd) viser også en merkbar nedgang i tilfredsheten med de samme løsningene. 

Hele bransjer utfordres i den tradisjonelle måten å tilby sine tjenester

Digitalisering endrer måten vi kommuniserer og samhandler, og gjør det mulig å løse samfunnsutfordringer på nye måter. Vi ser hvordan hele bransjer utfordres i den tradisjonelle måten å tilby sine tjenester, som f eks drosjenæringen (Uber) og hotellnæringen (Airbnb). I årene framover kommer også systemer innen offentlig tjenesteproduksjon som blir stadig mer avanserte, f eks med regelstyrt saksbehandling innen byggesak og etter hvert digitale assistenter som klarer stadig mer av den skjønnsbaserte saksbehandlingen. Et annet eksempel er transportsekoren der vi bare har sett begynnelsen på intelligente vegsystemer, med førerløse biler, biler som kommuniserer med hverandre og vegen de kjører på etc. Dette kommer først på riksvegnettet, men får etter hvert konsekvenser også for fylkeskommunal og kommunal sektor.

Hvilke tiltak bør NKF gjennomføre?

NKF må ta utgangspunkt i både Digital Agenda og Digitaliseringsstrategi for kommunesektoren 2017–2020, og beskrive mål, aktiviteter og tiltak som støtter opp under disse strategiene på et håndterbart og praktisk nivå, både tverrfaglig og innenfor hvert fagområde.

Har du synspunkter på hvilke tiltak NKF bør gjennomføre innen digitalisering?

Send ditt forslag direkte til direktøren